1. Domů
  2. Auto
  3. Jak poznat špatnou autobaterii?

Jak poznat špatnou autobaterii?

Autobaterie patří k základním součástem každého vozidla. Bez jejího přispění by nebylo možné motor uvést do chodu. Vzhledem k tomu, že pro své správné fungování vyžaduje přesně stanovené napětí, je zapotřebí její stav pravidelně kontrolovat. Špatnou autobaterii totiž dnes prakticky nepoznáte a mnohdy problém odhalíte až v momentě, kdy nenastartujete. Proto se vyplatí provádět pravidelné měření stavu a vždy se snažit udržovat hodnoty na 12,6 V. Cokoliv pod tuto hranici považujte za varování, že něco není správně.

Stručné shrnutí:

K čemu slouží autobaterie – pomáhá s nastartováním motoru a jeho uvedením do chodu, podporuje fungování elektroniky a spotřebičů ve vozidle, v průběhu jízdy se o vše potřebné stará alternátor.

Jak poznat špatnou autobaterii
– u starších automobilů se silnými zářivkami stačí v nočních hodinách nastartovat a sešlápnout plyn, pokud se reflektory silně rozzáří, je baterie nejspíše zničená, u moderních vozů nezbude než provádět pravidelné měření stavu napětí akumulátoru, který by měl být vždy v rozmezí od 12,6 do 12,9 V, při poklesu pod 12,5 V je nutné autobaterii okamžitě dobít, hodnoty pod 10,5 V svědčí pro zničení akumulátoru.

Jak na údržbu autobaterie
– u vozidel bez systému start-stop není nutné údržbu příliš řešit, doplnění napětí zajistí alternátor, stačí alespoň občas jet delší trasu než 15 kilometrů, u moderních vozidel se doporučuje pravidelná kontrola hodnot napětí a při zjištění nižších hodnot provést dobití, obvykle je vhodné akumulátor dobíjet alespoň 4× ročně, výměnu zničené baterie je nutné ponechat na autorizovaném servisu.

Jak poznat špatnou autobaterii se dočtete níže v článku.

K čemu slouží autobaterie?

Autobaterie patří k nejdůležitějším součástkám automobilů. Pomáhají s nastartováním spalovacího motoru a jeho uvedením do chodu. Napětí zajistí nastartování a funkčnost vozidla i v náročnějším počasí a velkém mrazu. Autobaterie také logicky dodávají energii potřebnou ke správnému fungování všech moderních senzorů, pomocných elektronických systémů nebo otevírání okének. 

Standardně není nutné autobaterii dobíjet, protože k tomu dochází v průběhu jízdy. Akumulátor se postará pouze o samotné nastartování a následně se ke slovu dostává alternátor, který využívá zbytků energie generované motorem. Autobaterie se při jeho práci pomalu dobíjí. Stejně jako u každého akumulátoru ovšem postupně dochází k poklesu kapacity a ztrátě napětí, přičemž životnost dražších modelů se pohybuje mezi 4 a 6 lety.

Nejčastěji se ještě stále setkáte s olověnými akumulátory, které ke správnému fungování potřebují přísun destilované vody. Postupně dochází k jejich nahrazování tzv. bezúdržbovými akumulátory, ve kterých je voda nahrazována speciálním gelem, který nutné nijak doplňovat. 

Jak poznat špatnou autobaterii?

Základním problémem je, že špatnou autobaterii velmi často nepoznáte. Dokud nedojde k výraznému snížení napětí pod přijatelné hodnoty, bez větších problémů nastartujete. Elektronika a senzory využívají při jízdě také energii z alternátoru, takže ani zde se nemusí projevit žádný problém. Ten povětšinou odhalíte až v momentě, kdy uprostřed třeskutých mrazů najednou nenastartujete. 

Proto nezbývá než k diagnostice přistoupit aktivně. U vozidel vybavených klasickými světlomety s vláknovými žárovkami vysokého příkonu nad 35 W lze stav akumulátoru zkontrolovat jednoduchým fíglem. Stačí v nočních hodinách nastartovat, rozsvítit světlomety a přidat plyn. Pokud se světla výrazněji zesílí, autobaterie je s největší pravděpodobností na hraně vybití. U moderních automobilů se bohužel s takto silnými světly již nesetkáte. 

Nezbývá tedy nic jiného než čas od času provést měření. Baterii odpojte od spotřebičů a bez zapnutého zapalování. Napětí na jednom článku by mělo být 2,1 V, nabitá autobaterie by tedy měla vykazovat napětí 12,6 V. Již při poklesu pod 12,5 V je nutné baterii dobít. Jestliže vám měřicí zařízení ukazuje hodnoty nižší než 10,5 V, s největší pravděpodobností akumulátor navždy dosloužil. Vždy se ovšem vyplatí jej aspoň zkusit dobít.

Hodnoty napětí (ve V)Úroveň nabití (v %)
12,6–12,9 100
12,4–12,5 75
12,1–12,2 50 
11,9–12,0 25 
11,8 vybitý
< 10,5 hluboce vybitý

Jak na údržbu autobaterie

U starších vozidel, které nebyly vybaveny systémem start-stop, se o všechno postaral alternátor. Ten při delších trasách nad 15 km pomáhal zahřátému motoru doplnit energii. Jestliže jste se tady alespoň občas vydali na delší trasy, nemuseli jste prakticky nic řešit. U moderních aut vybavených systémem start-stop se ovšem baterii nabíjí pouze při brzdění motorem. Snadno se tak může stát, že se domů vrátíte s nižším napětím než jste odjeli.

Z výše uvedených důvodů je zapotřebí opět věnovat pozornost údržbě. Každý měsíc proto prověřte stav napětí akumulátoru a při sebemenším poklesu jej dobijte. Výrobci obvykle doporučují dobíjet zhruba 4× ročně. Některé pokročilejší systémy, jako je vyhřívání všeho možného od sedaček přes čelní sklo až po zpětná zrcátka, nenechávejte zbytečně v provozu. Jedná se totiž o největší žrouty napětí. 

Pokud zjistíte, že vaše autobaterie dosloužila, nechte ji vyměnit v autorizovaném servisu. Moderní jednotky řízení spotřeby energie bohužel vše nastavují automaticky a pokud předpokládají krátké cykly vybíjení a nabíjení podle starého modelu, napomohou k rychlému zničení nové baterie. Z tohoto důvodu je vhodnější ponechat diagnostiku na odbornících, kteří stav zhodnotí a vše důkladně nastaví.

A jaký zvolit tmel na karoserii se dočtete v našem článku.

Článek aktualizován 31. 8. 2022