1. Domů
  2. Auto
  3. Co je pohon 4×2?

Co je pohon 4×2?

Základním principem fungování automobilu je přenos energie z motoru do kol. Jedině tak je možné vozidlo uvést do pohybu. V současné době je možné pořídit si dva různé druhy automobilů podle pohonu. Varianta 4×2 znamená, že motor zásobuje energií pouze dvojici kol, zatímco zbývající dvě se jen otáčejí. Na našich silnicích se jedná o dominující řešení pro svou nižší cenu, hmotnost a spotřebu. Čtyřkolky 4×4 potom využívají pohonu všech čtyř kol, který se hodí v náročném lesním nebo horském terénu, případně při překonávání převýšení.

Stručné shrnutí:

Druhy pohonů – v současné době se rozlišují pohony 4×4 (všechna čtyři kola) a 4×2 (pohon na dvou kolech).

Pohon 4×2
– motor zásobuje energií pouze dvě kola, výhodami jsou nižší cena, menší hmotnost a spotřeba, častější je systém pohonu předních kol (FWD), který zajišťuje mnohem lepší stabilitu na kluzkých a mokrých cestách, ale zároveň je třeba si dávat pozor ve vysokých rychlostech, méně časté je řešení pohonu zadních kol (BWD), které zajišťuje rovnoměrnější rozložení hmotnosti, lépe snáší převoz nákladu, mnohem rychleji akceleruje a drží ve vysokých rychlostech, ale zase velmi rychle ztrácí stabilitu v náročnějším terénu.

Pohon 4×4
– motor zásobuje energií všechna čtyři kola, případně je u dražších modelů možné zvolit i pohon 4×2, výraznější lepší stabilita ve náročnějším terénu, schopnost vyjet i velmi strmé cesty, vyšší cena, hmotnost a spotřeba.

Co je pohon 4×2 se dočtete níže v článku.

Druhy pohonů 

V současné době se můžete u automobilů setkat se dvěma základními druhy pohonů – 4×2 a 4×4, někdy také označovanými jako 2WD a 4WD. První číslo vždy označuje celkový počet kol, druhé potom počet kol, které motor pohání. U drtivé většiny běžně prodávaných automobilů je druh pohonu pevně stanoven. Nejdražší vozidla ovšem někdy umožňují zvolit požadovaný náhon podle potřeby řidiče a charakteru terénu.

Vzhledem k tomu, že mezi oběma systémy jsou poměrně výrazné rozdíly, věnujeme každému z nich samostatnou kapitolu.

Pohon 4×2

Valná většina současných automobilů využívá systém 4×2, kdy motor zásobuje energií pouze dvojici kol, zatímco další dvě se jen točí. Výsledkem je nižší spotřeba, ke které přispívá i menší hmotnost automobilu. Obecně se rozlišuje pohon předních kol a pohon zadních kol podle toho, kam přesně energie z motoru směřuje. Typické jsou anglické zkratky FWD (přední pohon) a BWD (zadní pohon).

Systém pohonu předních kol je zdaleka nejčastější. Takto vybavené automobily se vyznačují menší hmotností, nižší spotřebou a pořizovací cenou. Horní část pneumatik nese hmotnost motoru a převodovky. Auta s předním pohonem drží na kluzkých a strmých cestách lépe než jejich protějšky s náhonem vzadu. Současně se nemusíte bát ani ledu nebo sněhu. Ve vysokých rychlostech ovšem mají sklon ztrácet stabilitu vinou špatného rozložení hmotnosti. 

Systém pohonu zadních kol je typický zejména pro starší automobily, nejrůznější pickupy, závodní a luxusní vozidla. Výkon je v tomto systému přenášen na zadní kola. Mezi hlavní výhody patří výrazně rychlejší akcelerace, lepší vyvážení a rovnoměrné vyvážení hmotnosti. Auta se zadním náhonem lépe „sedí“ na rovných vozovkách, čehož často využívají právě závodníci. Stejně tak jsou vhodnější pro přepravu těžších nákladů. 

Pohon 4×4

Nejdražším systémem je pohon všech čtyř kol. Jedná se o řešení, které bylo počátku určeno výhradně pro pickupy nebo džípy, které značnou část provozního času tráví mimo zpevněné cesty. Pohon všech čtyř kol je totiž dovede vytáhnout z bahna, hromady sněhu nebo kamení a problém mu nedělá ani zledovatělá plocha. V současné době je ale populární i v crossroadech, SUV nebo luxusních automobilech.

Systém 4×4 se vyznačuje jednoznačně nejlepšími jízdními vlastnostmi v náročném terénu. Motor přenáší energii do všech čtyř kol, která tak bez problému zaberou do kopce a problém jim nedělá ani mokrá nebo zasněžená silnice. Daní je ovšem výrazně vyšší hmotnost a vyšší spotřeba paliva, jelikož motor musí namísto dvou živit energií hned čtyři samostatná kola. Počítat musíte i s vyšší pořizovací cenou čtyřkolky.

V závislosti na modelu automobilu někdy výrobci umožňují pohon přepínat. Nejlevnější čtyřkolky podporují výhradně pohon všech čtyř kol, dražší modely podporují manuální přepnutí na dvě kola a ty nejdražší kousky jsou dokonce vybaveny čidly, která neustále monitorují vozovku a mezi pohony přepínají samostatně podle potřeby. 

Druh pohonuVýhodyNevýhody
4×2 (přední kola)Nízká cena, nižší hmotnost, menší spotřeba, stabilita v náročnějším terénu, na zledovatělých nebo mokrých vozovkáchPomalejší akcelerace, horší vyvážení hmotnosti, nevhodné pro převoz většího nákladu, špatná stabilita ve vysokých rychlostech
4×2 (zadní kola)Rychlá akcelerace, vhodné pro převoz většího nákladu, lepší vyvážení a rozložení hmotnosti, stabilita ve vysokých rychlostechŠpatná stabilita v náročném terénu, sklon k ztrátě trakce, smykům 
4×4Perfektní stabilita v nejnáročnějších terénech, u dražších modelů možnost přepínání pohonu dle potřebyVyšší cena, výraznější hmotnost, větší spotřeba, u fixně daného pohonu všech čtyř kol horší stabilita na suché vozovce
Článek aktualizován 19. 7. 2022