Pořízení elektrokola představuje poměrně významný zásah do rozpočtu. Proto je dobré k němu přistupovat velmi zodpovědně a důkladně zvážit všechna pro i proti. V prvé řadě se zamyslete nad tím, k čemu budete svůj dopravní prostředek využívat. K jízdě do práce, do školy, na nákupy nebo k náročným projížďkám po lese či horách? Následující článek věnujeme dostupným druhům elektrokol a jejich specifickým vlastnostem.
Dělení elektrokol podle určení
Ať už se vydáte do kamenné prodejny, nebo brouzdáte v nabídce internetových obchodů, vždy vás čeká základní dělení elektrokol podle určení. Hlavní rozdíl mezi jednotlivými modely spočívá v terénu, do kterého jsou určeny a také v charakteru jejich konstrukce. V současné době můžete vybírat mezi městskými, krosovými, horskými nebo skládacími elektrokoly. Každé ze skupin věnujeme samostatnou kapitolu s důkladným popisem.
Městská elektrokola
Jestliže elektrokolo využíváte zejména k přesunu do práce na nákupy, zvolte si v nabídce městských modelů. Jejich konstrukce je stavěna s ohledem provoz ve stísněných ulicích a nutnost snadného manévrování. Základem je nižší hmotnost a drobnější rozměry, díky kterým se bez problémů dostanete i do prostředků městského hromadné dopravy. Slabší motor odpovídá požadavkům evropských norem.
Dojezd městských kol bývá nižší, počítejte s rozmezím 50–70 km z důvodu využití lehčích a skladnějších akumulátorů. Městská elektrokola bývají na rozdíl od sportovních variant vybaveny výkonným světly, zvonkem a blatníky, takže se na ně nemusíte bát usednout i v běžném civilním oděvu. Samozřejmostí bývá i nosič na nákup. Elektrokola si kromě pevných městských dlažeb a asfaltu poradí i s nezpevněnými cestami.
Skládací elektrokola
Poměrně specifickou skupinu představují tzv. skládací elektrokola. V některých případech bývají považovány za podskupinu městských modelů, povětšinou však stojí samostatně. Konstrukcí, vybavením a určením se v zásadě shodují se svými městskými protějšky až na jednu výjimku – jejich konstrukci je možné snadno složit a umístit do kufru automobilu nebo naložit do MHD.
Se skládacími elektrokoly se snažte držet na asfaltu, maximálně si poradíte s polní cestou. V opačném případě vám neodpružená vidlice zajistí pěkně hrbolatou jízdu. Počítejte také s tím, že skládací konstrukce váží o něco málo více než klasika, proto si elektrokolo při nákupu zkuste potěžkat.
Krosová elektrokola
Cestujete na elektrokole do práce, ale zároveň jej využíváte pro sportovní aktivity v přírodě? Nahlédněte do skupiny krosových modelů, které bývají někdy označovány jako cestovní. Představují jakousi univerzální volbu, která si poradí jak s pevnými městskými cestami, tak i méně náročným horským nebo lesním terénem. Samozřejmostí je rozumná hmotnost při současném zachování dostatečné kapacity baterie.
Právě výrobci krosových elektrokol velmi dbají na dlouhý dojezd. Odlehčená konstrukce rámu a často i odpružená vidlice pomohou s překonáváním náročnějších terénních nerovností. Blatníky, světla a košík na nákup si ovšem musíte dokoupit. Orientace směrem na aktivní životní styl je zde již patrná a elektrokolo připomíná spíše sportovní pomůcku než prostředek pro pohodlnou přepravu na nákup a domů.
Horská elektrokola
Jestliže vám elektrokolo slouží výhradně pro sportovní aktivitu a milujete nekonečné projížďky horskými hřebeny a lesy, vyberte si v nabídce horských modelů. Očekávejte perfektní odpružení, baterii s vyspělým dávkováním elektrické energie a kvalitní brzy, které umožní zastavit prakticky na místě. Rám je vyroben z vysoce kvalitních slitin, které odolávají i silným nárazům.
Jízda na horských elektrokolech je možná i po městských cestách, jen nebude tak pohodlná. Blatníky ani další vybavení do města neočekávejte. Některé modely jsou navíc vybaveny výkonnějšími elektromotory, které nesplňují zákonné normy – v takovém případě na nich na cyklostezky ani do obce vůbec nesmíte.
Dělení elektrokol podle umístění motoru
Prodávaná elektrokola se dělí do skupin také podle umístění pohonné jednotky. To ovlivňuje provoz mnohem více, než by se mohlo na první pohled zdát. Obecně můžete na trhu najít modely vybavené motorem na předním kole, na zadním kole a ve střední části samotného elektrokola. I zde se každému řešení věnujeme v samostatných podkapitolách.
Motor na předním kole
Pohonnou jednotku na předním kole nejčastěji naleznete u městských modelů. Jedná se o levné řešení, které se navíc vyznačuje snadnou instalací a údržbou. Často je využíván ve spojení s akumulátorem na zadním kole, které zajišťuje optimální rovnováhu. Hlavní nevýhodou je přílišné zatížení předního kola, které může hlavně na nezpevněném terénu podkluzovat.
Motor na zadním kole
Jestliže hledáte optimální poměr mezi cenou a výkonem, jste na správném místě. Umístění motoru na zadním kole zabezpečí lepší přenos točivého momentu a zamezí podkluzování kol. Díky tomu si mnohem lépe a snadněji poradíte i s nezpevněným nebo nerovným terénem. Pohonná jednotka na zadním kole bývá nejčastěji u krosových a levných horských elektrokol.
Motor ve střední části elektrokola
Vrcholné řešení spočívá v umístění pohonné jednotky ve střední části elektrokola. Logicky můžete očekávat nejlepší vyvážení, výborný přenos točivého momentu a vysokou stabilitu. Výhodou je i úspornější provoz a přesná regulace dopomoci. To vše je samozřejmě vykoupeno vyšší cenovkou. S motorem ve střední části elektrokola se setkáte především u dražších horských elektrokol.
Shrnutí závěrem
V jednotlivých kategoriích a děleních není zrovna jednoduchá orientace. Zvláště, pokud si ještě nejste jisti, co vlastně hledáte a jaký model potřebujete. I proto vám závěrem nabízíme tabulku, ve které přehledně uvádíme hlavní výhody a nevýhody jednotlivých řešení i jejich určení:
Typ elektrokola | Kam je určeno? | Umístění motoru | Výhody | Nevýhody |
---|---|---|---|---|
Městské | Zpevněné cesty měst a vesnic | Na předním kole | Nízká cena, malá hmotnost, jednoduché ovládání, konstrukce navržena s ohledem na potřeby pohybu ve městě (světla, blatníky) | Krátký dojezd, menší výkon, nízká odolnost konstrukce |
Skládací | Zpevněné cesty | Na předním kole | Snadné ovládání, možnost složení konstrukce pro potřeby převozu z místa na místo, prvky městských kol | Vyšší hmotnost, výraznější cena, menší výkon a dojezd, nižší odolnost konstrukce |
Krosové | Městské prostředí a méně náročný přírodní terén | Na zadním kole | Univerzálnost, dobrá manipulace, velmi dlouhý dojezd, odolnost konstrukce, možnost jízdy v terénu | Vyšší cena, horší tlumení velmi nerovného terénu |
Horské | Nejnáročnější přírodní terén, hory a lesy | Na zadním kole, uprostřed | Obrovský výkon, dlouhá životnost, výborná distribuci elektrické energie a dopomoci, dlouhý dojezd | Velmi vysoká cena, některé modely nesmějí do městského prostředí |
Vzhledem k tomu, že pořízení elektrokola nepředstavuje zrovna lacinou záležitost, si před finálním verdiktem vše dobře promyslete. Zvolený druh elektrokola by měl odpovídat přesně tomu, k čemu jej využíváte. Jedině tak zajistíte dlouhý a bezproblémový provoz a vyhnete se případným problémům vyplývajícím z nedodržení zákonných norem.