1. Domů
  2. Horská kola
  3. Jak a jaké vybrat horské kolo?
  1. Domů
  2. Návody jak vybrat
  3. Jak a jaké vybrat horské kolo?

Jak a jaké vybrat horské kolo?

Není horské kolo jako horské kolo. Jako první si určete, pro jaký styl jízdy a jak náročný terén si ho pořizujete. Na základě toho si vyberte odpovídající provedení. Volit také můžete mezi pánskými a dámskými typy. Toto rozlišení však není tolik zásadní. Naopak důležité je vybrat správnou velikost ke své postavě. Tu určuje výška rámu. V rámci rozměrů horských kol se dále podívejte i na velikost ráfků.

Jedním z hlavních parametrů je rám. U něj sledujte celkovou konstrukci, použitý materiál i přítomnost odpružení. Míru a vlastnosti tlumení udává zdvih i rozdílnost vzduchového a pružinového provedení. Při volbě materiálu i odpružení neexistuje nejlepší varianta. Každé řešení má své klady i zápory. Záleží na pokročilosti uživatele a osobních preferencích.

Při nákupu je nutné se podívat na všechny komponenty a nic zásadního nevynechat. V rámci bezpečnosti si pohlídejte brzdy. Jízdní vlastnosti zase ovlivňují prvky jako řídítka, pedály či pláště. Pro většinu uživatelů také bude hrát roli cena. Rekreační kola bývají levnější než specializované nebo závodní modely.

Jaké horské kolo vybrat stručně:

Typ – vedle pánských, dámských a dětských modelů také existují typy, které odpovídají specifickému terénu. Nejvíce univerzální je trial.

Velikost  – rozměry horského kola by měly odpovídat výšce vaší postavy, aby se vám dobře jezdilo.

Rám – ten je většinou z hliníku, ale existují i jiné varianty. Různé materiály mají rozdílnou cenu, pevnost, odolnost, pružnost i váhu.

Odpružení – drtivá většina horských kol má odpružení vidlice. V rámci tlumení na rámu existují pevné nebo celoodpružené modely. Ty se dále dělí na vzduchové a pružinové.

Brzdy a další komponenty – brzdy jsou zásadním bezpečnostním prvkem. Kvalitnější typ se nazývá kotoučový. Také se podívejte na další komponenty, jako jsou řídítka, pedály či pláště.

Typy horských kol

Všechna horská kola jsou vhodná do terénu. Čím náročnější podmínky však plánujete zdolávat, tím více jim musí být kolo přizpůsobené. Proto se také bicykly dělí na několik kategorií. Každý z typů najde uplatnění v jiném terénu a pro jiný styl jízdy. Mezi největší skupiny horských kol patří:

  • rekreační horská kola – trial,
  • cestovní horská kola – all-mountain,
  • terénní horská kola – enduro,
  • závodní horská kola – cross-country,
  • sjezdová horská kola – downhill.
Obrázek zobrazuje schéma typů kol
Typy kol – ze zdroje: arecenze.cz

Rekreační horská kola – trial

Trialová neboli rekreační horská kola jsou nejoblíbenějším a nejuniverzálnějším typem. Hodí se pro všechny jezdce, kteří nevědí, jaké provedení zvolit. Začátečníci na trialech ocení velkou míru stability a snadnou ovladatelnost. Rozhodně ale budou dobrou volbou i pro pokročilejší jezdce, kteří nemají žádné speciální požadavky. Tyto modely navíc každého potěší svou pohodlností. 

Rekreační horská kola si poradí s rovinkami, stoupáním i se sjížděním z kopce dolů. Zvládnou se bez obtíží pohybovat na upravených cestách stejně jako ve členitém terénu. Pro extrémní podmínky a náročné cyklistické sporty se však nehodí. Naopak při technické či prostě jen pohodové jízdě budou jako doma. 

Cestovní horská kola – all-mountain

Cestovní horská kola jsou stejně jako předchozí typ pohodlná a snadno ovladatelná. Rozdíl mezi nimi je především v tom, že modely označované jako all-mountain se specializují na zdolávání dlouhých tratí. I když je jejich hlavním zaměřením dlouhodobý pohyb po běžných cestách, v případě potřeby si poradí i s náročnějším terénním úsekem. Hodí se pro začínající i pokročilejší cyklisty, kteří plánují vyrážete na horské i méně složité výlety.

Terénní horská kola – enduro

Endura jsou mírou pokročilosti podobná typům all-mountain. Taktéž se snadno ovládají a jsou komfortní. Rozdíl je v tom, že se spíše než na dlouhé trasy zaměřují na náročnější terén. To však neznamená, že je nemůžete vzít i na běžnou projížďku na upravené cestě. Budou dobrou volbou pro většinu rekreačních uživatelů, kteří rádi překonávají všelijaké překážky, popřípadě hledají kompromis mezi závodním a klasickým modelem.

Závodní horská kola – cross-country

Cross-country cílí na náročnější a pokročilejší uživatele. Jak již napovídá název, hodí se pro závodění a adrenalinové ježdění v terénu. Tato kola zvládnou i horší podmínky. Vyznačují se nízkou hmotností pro snadnější manévrování a také velkým odpružením pro účinné tlumení nárazů. Na rozdíl od předchozích typů není jejich hlavní doménou pohodlnost. Přesto se s nimi můžete bez problémů vydat i na klasickou vyjížďku.

Sjezdová horská kola – downhill

Sjezdová horská kola jsou uzpůsobená pohybu z kopce v náročném terénu. Mají ještě lepší odpružení než závodní typy. Na rozdíl od nich však nejsou odlehčené. Naopak se vyznačují velkou hmotností, která znemožňuje běžné projížďky. Šlapání do kopců by s nimi bylo hodně náročné. Na sjezdové tratě se vyvedou či vyvezou lanovkou. Nadprůměrná váha downhillům poskytuje vyšší rychlost a odolnost, aby je nepoškodily extrémní nárazy při dopadech.

Pánská a dámská kola

Horská kola se kromě terénních druhů dělí také podle toho, pro jaké pohlaví jsou určena. Všeobecně platí, že pánské modely jsou univerzální a mohou je používat i ženy. Dámská provedení však disponují určitými prvky, kterými se odlišují. Setkat se můžete s jinak tvarovaným sedlem, sníženým rámem pro snadnější nasedání, ale také s nižší hmotností či širší nabídkou menších velikostí.

Rám

Rám a parametry, které s ním souvisejí, jsou jedním z nejdůležitějších kritérií pro výběr. Sledovat byste měli materiál a odpružení, jež mají velký vliv na celkové vlastnosti daného výrobku. Velikost rámu zase určuje, zda budou rozměry kola odpovídat výšce vaší postavy. 

Materiál

Materiál, ze kterého je rám vyrobený, je hlavním parametrem konstrukčního zpracování. V současné době se nejčastěji u běžných modelů pro rekreační využití setkáte s hliníkem nebo s jeho slitinou zvanou dural. Existuje však více možností. Každá má své klady i zápory.

MateriálOcelHliníkKarbonTitan
CenaVelmi nízkáNízkáVysokáVelmi vysoká
HmotnostVelmi vysokáNízkáNízkáVelmi nízká
PevnostVelkáMenší (slitiny pevnost zvyšují)MenšíVelmi velká
PružnostŠpatnáBěžnáVelmi dobráVelmi dobrá
ŽivotnostKratšíDlouháVelmi dlouháVelmi dlouhá

Nízká váha rámu je kladem, protože nezvyšuje celkovou hmotnost bicyklu. Na pevnost se zaměřte především tehdy, když budete horské kolo vystavovat větší zátěži a náročnějšímu stylu jízdy. V terénu rovněž oceníte pružnost, která přirozeně tlumí dopady a v případě velkého nárazu pomáhá zamezovat prasknutí rámu. Samozřejmě nelze spoléhat jen na konstrukci trubek. Hlavní roli v tomto ohledu hraje přidané odpružení.

Odpružení

Odpružení je u horských kol podstatným parametrem. Stará se o tlumení nárazů při překonávání nerovností. Horská kola mohou mít odpružení na dvou místech:

  • odpružení vidlice,
  • odpružení rámu.

Odpružení vidlice je v podstatě standardem nejen u horských kol, ale také u jinak zaměřených bicyklů. Hlavní věcí, která míru tlumení rozšiřuje, je odpružení rámu. Pokud víte, že budete překonávat opravdu náročný terén, neměl by tento prvek na vašem kole chybět. Preferujete-li naopak nižší cenu a menší hmotnost, volte pevný rám. Tyto modely bývají levnější, lehčí a oblíbenější u méně náročných a začínajících cyklistů.

Při nákupu se zaměřte na zdvih tlumení. Ten se udává milimetrech a říká, jak velkým odpružením kolo disponuje. Čím vyšší, tím pružnější. Kvalitní modely by měly mít nastavitelnou míru pružení pro přizpůsobení se terénu a hmotnosti jezdce. Také je dobré, když lze tlumení kompletně zamknout, aby svým pohybem na zpevněné cestě neubíralo sílu šlapání. V současné době se setkáte na trhu s pružinovým a vzduchovým typem. 

TypPružinovéVzduchové
CenaNižšíVyšší
HmotnostVyššíNižší
Reakce na teplotyNemění vlastnostiMůže změnit míru tlumení
NastavitelnostNáročnějšíSnadnější

Velikost rámu

Velikost rámu kola se zpravidla udává v centimetrech nebo v palcích (1 palec = 2,54 cm). Další možností je klasické konfekční značení (XS, S, M, L, XL). To se ale ne vždy bude shodovat s velikostí vašeho oblečení a mnohdy se může lišit podle výrobce. Z tohoto důvodu se raději řiďte rozměry, které jsou uvedené v jednotkách délky. 

Velikost rámu se měří na sedlové trubce, protože ta na rozdíl od hlavní rámové není šikmo položená. Můžete podle ní snadno určit, jaká velikost bude ideální k vaší postavě podle jednoduché tabulky.

Výška jezdceVhodná velikost rámu v cmVhodná velikost rámu v palcích
Do 165 cm42 – 4716,5 – 18,5
165 až 170 cm44 – 4917 – 19
171 až 175 cm46 – 5118 – 20
176 až 180 cm48 – 5319 – 21
181 až 185 cm50 – 5520 – 22
186 až 190 cm52 – 5721 – 23
Nad 190 cm55 – 6022 – 24

Rozměr ráfku

Velikost ráfku se rovněž označuje jako průměr kola či pneumatiky. Je udávaná v palcích. Kromě výšky jezdce hraje při volbě roli především chování jednotlivých rozměrů. Menší ráfky vám poskytnou snadnější ovládání a lepší akceleraci. Větší typy zase umožňují rychlejší jízdu a šlapání je na nich méně namáhavé.

Dříve na trhu dominovala horská kola s velikostí 26 palců. Dnes je nabídka již podstatně širší. Nejčastěji se setkáte s rozměry 26, 27,5 nebo 29 palců, občasně také s typem 28 palců.

Pláště

V porovnání s jinými typy kol mají horské modely robustní a výrazně členěné pláště. Toto zpracování zabraňuje klouzání a pomáhá jim zlepšovat stabilitu v terénu. Větší šířka má však také větší třecí plochu, což má za následek zvýšenou namáhavost při šlapání a menší rychlost pohybu.

Pro rekreační použití, během kterého se budete vyskytovat v terénu i na silnici či jiných upravených stezkách, se hodí pláště s šířkou 2.0 až 2.6 palců a s běžným vzorem. Do těžšího terénu volte rozměr 2.8 až 3.0 palce a hlubší dezén.

Komponenty

Vedle ráfků a celkové konstrukce rozhodně nezapomínejte ani na další komponenty. Ty rovněž mají vliv na jízdní vlastnosti a způsob používání daného výrobku.

Brzdy

Brzdy jsou jedním ze zásadních prvků výbavy, který se podílí na bezpečnosti jízdy. Setkat se můžeme se dvěma hlavními typy:

  • ráfkové brzy (čelisťové v-brzdy),
  • kotoučové brzdy

Kotoučové brzdy jsou kvalitnější, spolehlivější, ale také dražší. Mají kratší brzdnou dráhu a spolehlivě fungují za všech podmínek. Navíc nevyžadují tak častý servis. Ráfkové brzdy najdete u levnějších modelů. Kromě nízké ceny je jejich výhodou nízká hmotnost. Musíme upozornit, že na mokru nebo v náročnějším terénu nebrzdí tak spolehlivě jako kotoučové.

Obrázek zobrazuje schéma typů brzd kol
Typy brzd horských kol – ze zdroje: arecenze.cz

Řídítka

Řídítka by na sobě měla mít v ideálním případě potah. Ten zabraňuje klouzání prstů a zároveň mírně pruží, tudíž tlumí nárazy do rukou. V případě potřeby lze samozřejmě gripy dokoupit. Tvarovně se setkáte se dvěma typy řídítek:

  • rovná řídítka,
  • lomená řídítka.

Lomená řídítka mohou mít výrazné i jen minimální zahnutí. Budou se líbit spíše rekreačním cyklistům, protože jejich hlavním kladem je komfortnost jízdy. Rovné typy svírají vzájemně nepatrný úhel 3 až 5 stupňů. Jsou užší a menší. Umožňují tak o trošku snížit váhu horského kola. Nepřečnívají z jeho osy, čímž zlepšují celkové aerodynamické vlastnosti. To ocení zkušenější uživatelé, a to především při závodním ježdění.

Pedály

Pedály se mohou zdát na první pohled okrajovým parametrem, ale i zde máte na výběr z několika typů. Každý má svá specifika. Vzájemně se liší především v tom, jak pevně noha na šlapačce drží. To ovlivňuje pohodlí i bezpečnost jízdy. Setkat se můžete se čtyřmi variantami:

  • Klasické pedály – dnes se již příliš nevyskytují. Jsou levné a bez speciální úpravy pro přilnavost obuvi. 
  • Platformové pedály – v porovnání s klasickým typem bývají širší a mají na sobě úpravu proti klouzání. Jinak jsou si podobné. Hodí se po náročné terény, kde často potřebujete sundat nohy z pedálů.
  • Nášlapné pedály – umožňují pevné spojení šlapačky s botou. Výhodou je, že tím pádem zabíráte i při pohybu nohy nahoru. Sundání chodidel není tak rychlé, tudíž se nehodí pro časté sesedání. V případě pádu se však sami pomocí bezpečnostního systému odpojí.
  • Magnetické pedály – kompromis mezi nášlapným a platformovým typem. Noha zde není tak pevně fixovaná, přesto drží na svém místě. Magnetická provedení jsou méně rozšířená.

Hmotnost

Hmotnost souvisí s materiálem rámu, odpružením, jednotlivými prvky výbavy i s celkovou konstrukcí kola. Pro běžné jezdce je lepší volit nižší váhu, protože se pak s horským kolem lépe manipuluje. Nároční cyklisté zaměřující se na sjezdy ve velké rychlostí však mnohdy tento parametr oželí ve prospěch zvýšené odolnosti. 

Ačkoliv hmotnost není rozhodně zanedbatelný parametr, daleko zásadnější je celkový typ horského kola, jeho zpracování a přítomnost komponentů, které budou odpovídat vašim představám. Všeobecně platí, že dražší a kvalitnější bicykly bývají lehčí než základní modely. Samozřejmě ale existují výjimky na obou stranách. Za nízkou váhu běžných rekreačních typů se dá považovat 12 kg a méně.

Cena

Cenu horských kol ovlivňují použité komponenty i materiály. Před nákupem je dobré si určit požadovanou pokročilost bicyklu a jeho vlastnosti, ale také to, kolik jste ochotni do nákupu investovat.

Do 10 000 Kč

Nejlevnější horská kola stojí i méně než 10 000 Kč. Hodí se pro nenáročné uživatele, kteří hledají parťáka na rekreační krátké výlety. Chcete-li se však plnohodnotně věnovat cyklistice, doporučujeme zvolit pokročilejší provedení. Kvůli horšímu komfortu sedla a slabšímu odpružení se tyto modely nehodí pro dlouhé trasy ani náročný terén. Mnoho modelů zde má ocelový nebo hliníkový rám a ráfkové brzdy namísto kotoučových.

Od 10 000 do 25 000 Kč

Od 10 000 do 25 000 Kč si svůj budoucí model většinou vyberou běžní uživatelé, kteří plánují naplno využívat horské kolo pro překonávání terénních nerovností i dlouhých vzdáleností. Na rozdíl od předchozí třídy mají kvalitnější odpružení s větším zdvihem. Najdete zde tlumení nejen na vidlici, ale také na rámu. Brzdy bývají kotoučové. Nejčastěji se setkáte s hliníkovým rámem, občasně i s karbonovým.

Nad 25 000 Kč

Náročnější cyklisté a jezdci se speciálními požadavky by měli hledat v kategorii nad 25 000 Kč. Tato horská kola mívají celkové odpružení vidlice i rámu. Mnohdy jsou vyrobená z kvalitnějších materiálů, než je ocel či hliník; například z titanu či karbonu. Najdete zde příjemně lehké typy i velmi odolné a robustní výrobky.

Kategorie závodních a sjezdových bicyklů bývá výrazně dražší než horská kola pro rekreační využití. Zatímco výletní modely jsou již s cenou okolo 25 000 Kč velmi kvalitní, specializovaná provedení se mnohdy vyšplhají nad 100 000 Kč.

Použité zdroje a další zajímavosti:

https://www.arecenze.cz/horska-kola/

https://www.topontrail.cz/

Další návody jak vybrat produkt najdete zde.

Článek aktualizován 8. 2. 2022