1. Domů
  2. Elektrokola
  3. Jak a jaké vybrat elektrokolo?
  1. Domů
  2. Návody jak vybrat
  3. Jak a jaké vybrat elektrokolo?

Jak a jaké vybrat elektrokolo?

Elektrokolo nekupujete každý den, proto je nezbytné prostudovat všechny důležité parametry a zvážit, jestli jej opravdu využijete. Prvně si ujasněte, kde budete kolo primárně provozovat, na základě preferencí vybírejte typ (městské, trekingové a krosové, horské, silniční). Stejně tak je důležité, pro koho kolo vybíráte, jestli půjde o dětské, dámské či pánské provedení. V neposlední řadě si stanovte rozpočet.

Částka, kterou jste ochotni investovat do nového elektrokola se odvíjí od vybraného typu/kategorie. Obecně elektrokolům pod 15 tisíc korun se raději vyhněte obloukem. Za tyto peníze seženete mnohem kvalitnější běžné kolo, které bude osazeno slušnými komponenty. Na elektrokole za 15 tisíc se logicky musí někde ušetřit, když má oproti běžnému jízdnímu kolu baterii a motor. Zároveň městské elektrokolo vás vyjde levněji, než silniční či krosové.

Věnujte pozornost typu motoru, jeho výkonu a umístění. Existují tři druhy, jež rozlišujeme právě dle způsobu uložení – v předním náboji, zadním a středu šlapání. Nejčastěji se setkáte se zadním a středovým pohonem. Oboje má své výhody a nevýhody, středové umístění je výhradou dražších modelů. 

Jaké elektrokolo vybrat stručně

Rozhodněte, zda jej potřebujete – zamyslete se, jestli pro elektrokolo máte využití a dostatek financí, v opačném případě raději sáhněte po běžném jízdním kole.

Vyberte typ – kde primárně kolo využijete – město, terén, silnice (městské, trekingové a krosové, horské, silniční).

Pro koho bude určené – vyberte vhodné provedení (dětské, dámské, pánské) – liší se velikostí a typem rámu.

Rozpočet – vyhraňte si finanční obnos, který jste ochotni investovat.

Typ motoru – rozhodněte, jaký typ umístění pohonné jednotky zvolíte (přední, zadní náboj, střed šlapání), rovněž se zaměřte na hodnotu výkonu.

Baterie – sledujte kapacitu a typ baterie, na které závisí doba nabíjení a možný dojezd elektrokola.

Vybavení – zaměřte se na použité komponenty jako jsou brzdy, řazení, tlumiče, ovládací panel a doplňkovou výbavu.

Vyberte typ elektrokola

Jak bylo zmíněno v úvodu, výběr kola, ať už s pohonem nebo bez, vždy závisí na jeho primárním použití a potřeb uživatele. Níže rozdělíme elektrokola na 4 různé kategorie dle konstrukčního provedení a způsobu využití.

Městská elektrokola

Městská elektrokola s rostoucím provozem nabírají na popularitě. Jsou vhodná především pro jízdu ve městě, k dojíždění do zaměstnání, na nákup či kratší projížďku po zpevněných komunikacích. Díky specifické konstrukci rámu a širokým řídítkům, má cyklista vzpřímený posed a perfektní přehled o dopravní situaci. Trubkový hliníkový rám je přizpůsoben snadnému nasedání a sesedání z kola, což uvítají zejména senioři.

Pohonná jednotka je obvykle situována v předním nebo zadním náboji kola. Zejména u modelů nižší cenové kategorie. Dražší modely jsou vybaveny silnějším středovým motorem. Městská elektrokola jsou častokrát od základu osazena blatníky, předním a zadním světlometem (s brzdovým světlem), přepravním nosičem či košíkem.

Levnější modely jsou pro jednoduchost vybaveny jednou přehazovačkou a lankovými špalíkovými brzdami. Naopak dražší modely mohou mít přední i zadní přehazovačku a účinnější kotoučové brzdy (ovládané lankem či kapalinou).

Výhody:

  • Pohodlná konstrukce se snadným nasedáním a sesedáním
  • Ideální řešení pro nenáročný městský provoz a menší nákupy
  • Vhodné pro seniory
  • Snadná údržba

Nevýhody:

  • Nehodí se na nezpevněné komunikace a do těžšího terénu
  • Horší těžiště díky baterii umístěné v zadní části (většina modelů)

Krosová a trekingová elektrokola

Nejrozšířenější kategorií jsou krosová/trekingová kola, která byla navržena tak, aby skloubila vlastnosti městského kola s horským. Zkrátka jde o univerzální typ, s nímž hravě dojedete do práce, na nákup, ale i na delší projížďku po nezpevněných cestách. Větší 26 – 29“ kola v kombinaci s odpruženou přední vidlicí zajišťují pohodlné cestování i lehčím terénem. Posed už není tak vzpřímený, jako u městských kol.

Motor bývá situován buď v náboji zadního kola (levnější modely), nebo ve středu šlapání (dražší modely). Základem tohoto typu elektrokola je zpravidla hliníkový rám, který je dále osazen přední odpruženou vidlicí. Řazení jednotlivých převodů zajišťuje přední a zadní přehazovačka. Krosová/trekingová kola bývají vybavena kotoučovými brzdami ovládanými lanky nebo kapalinou.

 Výhody:

  • Univerzální konstrukce pro městský provoz, výlety a lehčí terén
  • Přijatelná údržba
  • Lepší těžiště díky baterii pod rámem

Nevýhody:

  •  Nehodí se do těžkého terénu
  •  Sportovní posed, který nemusí vyhovovat každému (např. seniorům)

Horská elektrokola

Horská elektrokola jsou speciálně konstruovaná do těžkého terénu, kde musí zvládnout obrovskou zátěž a nevlídné povětrnostní podmínky. Dále se dělí na dvě podkategorie – hardtail (pevná zadní část) a celoodpružené (s odpruženou zadní částí). Základem je kvalitní a pevný rám, buď z hliníkových slitin či karbonu. Rovněž disponují přední odpruženou vidlicí, velkými 26 – 29“ ráfky s širokými pneumatikami pro dostatečnou přilnavost v terénu.

Motor je stejně jako u krosových a trekingových kol umístěn v zadním náboji nebo středu kola. Ovšem pokud zvažujete koupi horského kola a užití v terénu, vybírejte modely se středovým motorem. Sice jsou výrazně dražší, ale jejich ovladatelnost v terénu je diametrálně lepší. 

Horská kola jsou osazena pouze zadní přehazovačkou pro optimální použitelnost v terénu a vysoce účinnými kapalinovými brzdami. Dále disponují i teleskopickým sedlem, což oceníte při jízdě z kopce (do kopce máte sedlo nahoře, pro jízdu z kopce jej stačíte na minimum a nepřekáží).

 Výhody:

  • Speciální pevná konstrukce do těžkého terénu
  • Silné pohonné jednotky
  • Lepší těžiště díky baterii zabudované v rámu
  • Pohon jako skvělý pomocník pro sjezdaře, kteří se nechtějí unavit šlapáním zpět na kopec

 Nevýhody:

  • Nákladnější údržba
  •  Nevhodné pro každodenní silniční použití 

Silniční elektrokola

Silniční elektrokola jsou nejnovější kategorií. Používají je zejména doprovodní cyklisté, jež potřebují držet tempo s profíky. Ale i skalní příznivce klasické silničky vídáme na elektrokolech. Za kratší dobu ujedou delší vzdálenosti, čímž doplňují profesionální tréninky na běžném jízdní kole. Zároveň díky nejmodernějším technologiím zůstávají poměrně lehká a obratná.

Motor je umístěn ve středu šlapání, kolo je vybaveno kotoučovými brzdami a pevnou stavbou.

Výhody:

  •  Speciální ergonomie pro silniční cyklistiku
  •  Silné pohonné jednotky
  •  Lepší těžiště díky baterii zabudované v rámu

Nevýhody:

  • Nákladnější údržba
  • Jednoúčelové

Velikost kola

Velice důležitý parametr, ať už se bavíme o běžném jízdním kole nebo elektrokole. Špatně zvolená velikost rámu zásadně zhorší komfort jízdy, což může způsobit i zdravotní potíže v podobě bolesti zad a kloubů.

Zároveň vybírejte kolo dle specifik uživatele. Na trhu jsou dětská, dámská, pánská a unisex kola. Rozměr rámu se uvádí buď v palcích (16 – 22“) či velikostech S, M, L, XL. Vždy porovnejte vaši výšku s doporučenou velikostí rámu daného výrobce elektrokola.

Výška cyklisty (cm)Velikost rámu (palce)Velikost rámu
150 – 16015 – 16“XS – S
160 – 17017 – 18“S – M
170 – 18018 – 20“M – L
180 – 19019 – 21“L – XL
190 – 20021 – 22“XL – XXL
Orientační tabulka velikostí

Typ motoru

V úvodu a přehledu jednotlivých kategorií kol padla zmínka o třech různých typech motorů, co se umístění týče. Níže je uvedené rozdělení s krátkým popisem.

Obrázek zobrazuje schéma umístění motoru elektrokola
Schéma umístění motoru – ze zdroje arecenze.cz

V předním náboji

Prvním a nejjednodušším druhem je montáž pohonné jednotky do náboje předního kola, se kterým se nejčastěji setkáte u levných elektrokol (městská, ale i některá krosová/trekingová).

V zadním náboji

Druhým, o trošku složitějším je pohon přes zadní náboj kola. Zatím se jedná o nejrozšířenější způsob uložení motoru. Výrobně jednoduchý a levný proces. Zároveň poskytuje lepší stabilitu elektrokola oproti montáži v předním náboji.

Ve středu šlapání

Třetím a nejlepším způsobem je uložení motoru ve středu šlapání. Zajišťuje mnohem větší stabilitu a lépe přenáší výkon na vozovku. Se středovým motorem se setkáte u dražší modelů, zejména u horských a silničních kol.

Tabulka s porovnáním typů motorů 

Typ motoruVýhodyNevýhody
Přední nábojJednoduchý servis, poměr cena/výkonHorší vyváženost, vyšší zatížení výpletu kola
Zadní nábojJednoduchý servis, poměr cena/výkonVyšší zatížení výpletu kola, horší synchronizace motoru s intenzitou šlapání
Střed šlapáníVyváženost, rychlost reakce na šlapání (reaguje i na sílu šlapání), dávkování, úspora energie, spolehlivostDražší, zvyšuje opotřebení řetězu

Výkon motoru

Elektrokola jsou vybavena motory s různými výkony. Legislativa hovoří jasně, pro provoz na pozemních komunikacích a cyklostezkách může být elektrokolo osazeno motorem o maximálním výkonu 250 W. Omezena je i rychlost, a to na maximálních 25 km/h. Směrnice toleruje + 10 %, což odpovídá max. rychlosti 27,5 km/h.

Na trhu jsou i výkonnější modely, které dosahují až 1 000 W. Ty se na pozemních komunikacích a cyklostezkách nesmějí používat. Výrobci však zákon obcházejí a situaci řeší tzv. off-road módy, které je možné aktivovat pouze v terénu.

Elektrokola se liší i napětím motoru. Slabší motory mají povětšinou 24 V, silnější pak 36 V a ty nejsilnější (terénní, kde je obrovský odpor a potřeba vysokého točivého momentu) i 48 V.

Baterie

Neméně důležitou součástí, na kterou se při výběru elektrokola musíte zaměřit, je akumulátor. V současné době se montují lithium-iontové baterie, které poskytují vysokou kapacitu a dlouhou životnost (pouze za předpokladu správného zacházení). 

Správným zacházením se myslí pravidelné dobíjení i v případě, že kolo zrovna nepoužíváte. Ideální je baterii udržovat nabitou alespoň na 60 %. V zimním období, pokud je to možné, baterii z kola vyjměte a skladujte v teple. Baterie tohoto typu není nutné formátovat.

Kapacita

Kapacita baterie se pohybuje v rozmezí cca 300 – 600 Wh. Závisí na typu elektrokola. Pro městská a trekingová stačí 300 Wh, pokud se poohlížíte po horském, zde už vybírejte s větší kapacitou, někde kolem 600 Wh. Čím vyšší kapacita baterie, tím větší je i dojezd. 

Dojezd

Nejmodernější elektrokola se pyšní dojezdem až 150 km na jedno nabití. Ovšem samotný dojezd elektrokola závisí na spoustě faktorů, například na typu pohonu, zvoleném stupni asistence, absolvovaném terénu, váze kola a cyklisty. 

Doba nabíjení se přímou úměrností odvíjí dle kapacity akumulátoru. Obecně se dá říci, že baterii nabijete do 5 hodin. Životnost baterie je cca 1 000 nabíjecích cyklů, což odpovídá nájezdu zhruba 25 000 km, ale přesné informace vždy uvádí výrobce ke konkrétnímu modelu.

Typ

U baterie sledujte i další důležitý parametr, a to je samotné umístění. V podstatě se rozlišují dva způsoby:

Rámové

Baterie je připevněna k rámu elektrokola, zpravidla v místě držáku nápoje. Existují i plně zabudované baterie (poznáte dle masivnější konstrukce rámu). Výhodou je rovnoměrné rozložení váhy, nevýhodou naopak komplikovaná či neproveditelná demontáž.

Nosičové

Baterie je umístěna na nosiči (nad zadním kolem). Nejčastější řešení městských elektrokol. Výhodou je snadná demontáž, nevýhodou naopak horší těžiště, které je více posunuté do zadní části. 

Výbava

Vybavenost, kvalitativní zpracování hrají významnou roli a určují konečnou cenovku elektrokola. Nejčastěji se setkáte s elektrokoly vyrobenými z hliníkových materiálů, ať už se jedná o rám, ráfky nebo další doplňky. Naopak dražší modely mívají karbonové rámy, ráfky apod. Použitý materiál se samozřejmě odráží na ceně, ale i celkové hmotnosti (v případě karbonu je hmotnost kola i o třetinu nižší).

Odpružení

Odpružená přední vidlice je standardem pro krosová a horská kola. U horských kol se navíc setkáte s odpruženou zadní stavbou, která absorbuje nerovnosti těžkého terénu a jízda je pohodlnější. Opět materiál a použitá technologie odpružení se odráží na konečné ceně elektrokola. Pružinová přední vidlice je úplný základ, dražší modely mívají nastavitelnou vzduchovou nebo olejovou vidlici. Samotné pérování může stát i několik desítek tisíc korun.

Brzdy

Brzdy dnes známe ve třech různých provedeních. Nejobyčejnějším jsou takzvané špalíkové brzdy ovládané lankem, které mají nejnižší účinnost, ale jsou i nejlevnější (typické pro městská elektrokola). Účinnějším řešením jsou kotoučové brzdy, buď lankem ovládané, nebo kapalinou (hydraulické). Hydraulické kotoučovky zajistí nejvyšší brzdný účinek za všech povětrnostních podmínek a minimální vyvinuté síly. 

Ovládací panel

Ovládací panel je nedílnou součástí elektrokola, kterým nastavujete celou řadu parametrů. Počet funkcí závisí na druhu ovládacího panelu (mechanický volič asistence, LED displej s běžnými funkcemi, SMART systém s možným připojením k telefonu).

Mechanickým voličem obvykle můžete pouze zapnout/vypnout elektrokolo, regulovat asistenci elektromotoru, zapnout/vypnout světla. U sofistikovanějších systémů s LED displejem jsou navíc dostupné funkce cyklopočítače (aktuální rychlost, průměrná rychlost, denní a celková ujetá vzdálenost, aktuální výkon motoru, stav akumulátoru apod.). TOP modely nabízí i smart řešení ve formě propojení telefonu a elektrokola přes aplikaci.

Cena

V úvodu článku jsme se krátce zmínili o ceně, především o vymezení minimálního rozpočtu, který je pro nákup elektrokola nezbytný. Níže najdete rozdělení do třech cenových hladin (nižší, střední a vyšší třída).

Do 30 000 Kč

Od částky 20 000 Kč a výše už pořídíte slušné elektrokolo se základními, ale kvalitními komponenty. Samozřejmě existují i elektrokola okolo 10 000 Kč, nicméně jejich nákupu se vyhněte obloukem, jsou nekvalitní a mnohdy až nebezpečná.

V nižší třídě jsou k dostání zejména městská a trekingová/krosová elektrokola určená pro rekreační použití. Pokud se chcete svézt i na nezpevněných cestách, doporučujeme investovat více. Komponenty jako motor (umístěn v náboji kola), nosičová baterie, tlumiče, brzdy a řazení jsou té nejnižší úrovně, tudíž se hodí hlavně na silnici. 

Od 30 000 Kč do 60 000 Kč

Ve střední třídě seženete opravdu slušná trekingová/krosová elektrokola, která budou vysoce univerzální. Už okolo částky 50 000 Kč koupíte model vybavený středovým motorem, baterií umístěnou v rámu, kotoučovými brzdami a přední odpruženou vidlicí, která bez problému zvládne lehčí terén. Jestliže pokukujete po horském elektrokole, budete muset investovat ještě víc. 

Nad 60 000 Kč

Pro opravdové nadšence, kteří cyklistikou žijí, jsou určena elektrokola té nejvyšší cenové hladiny, startující od 60 000 Kč. Za tyto peníze samozřejmě pořídíte i skvěle vybavená městská a trekingová elektrokola, každopádně pro konzumního uživatele se jedná zbytečnou investici.

Naopak pokud se chcete svézt kvalitně v terénu, nebo mít špičkové náčiní na silnici, šetřit byste neměli. Tyto modely jsou vybaveny silným středovým motorem, baterií o kapacitě až 600 Wh s rámovým umístěním, nastavitelným podvozkem (vzduchové tlumiče), ovládacím smart panelem, teleskopickou sedlovkou a dalšími doplňky.

Použité zdroje a další zajímavosti:

https://www.energuide.be/en/questions-answers/how-to-choose-the-right-electric-bike/1211/

https://www.arecenze.cz/test-elektrokol/

https://www.give.cz/elektrokola

https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrokolo

Článek aktualizován 2. 9. 2021

Napište komentář