Elektrokola jsou zatím asi nejsmysluplnějším výstřelkem trendu elektromobility. Kombinují poměrně dlouhý dojezd s oblíbenou sportovní aktivitou a slouží jak k cestám do práce, tak i jako volnočasový prostředek. Hlavní roli sehrává elektromotor, který se stará o dopomoc při překonávání náročných úseků a umožňuje jezdci odpočinout v případě zvýšené únavy. V následujícím článku se právě pohonným jednotkám podíváme na zoubek.
Druhy motorů elektrokola
Princip fungování motoru je u všech elektrokol stejný, liší se pouze jeho umístění. Tento, na první pohled zanedbatelný rozdíl, ovšem poměrně významně ovlivňuje jízdu i výkon pohonné jednotky. V současné době můžete zvolit umístění elektromotoru na předním a zadním kole nebo ve středu samotného dopravního prostředku.
Přehledné shrnutí výhod a nevýhod jednotlivých řešení vám nabízíme také v následující tabulce:
Umístění motoru | Výhody | Nevýhody |
---|---|---|
Na předním kole | Nízká cena, jednoduchá instalace a demontáž | Nebezpečné prokluzování předního kola, nevhodné mimo zpevněné silnice |
Na zadním kole | Dobrý poměr cena-výkon, při šlapání neklade odpor, nezpůsobuje prokluzování kol, velké množství dostupných modelů | Náročnější montáž a demontáž, nerovnoměrná distribuce energie, vyšší zatížení zadní části kola |
Uprostřed elektrokola | Dokonalá stabilita, perfektní dávkování potřebné energie, dlouhá životnost, vysoký výkon a spolehlivost | Vyšší cena, omezená dostupnost, snížení životnosti řetězu |
Motor na předním kole
Tato varianta je typická zejména pro městská a skládací elektrokola. Vyznačuje se nízkou cenou a poměrně snadnou instalací. Váha navíc však mnohdy nepříjemně ovlivňuje stabilitu elektrokola a způsobuje prokluzování předního kola. I z toho důvodu nejsou takto konstruované modely vhodné do přírodního terénu, kde může velice rychle dojít k pánu jezdce.
Ze všech dostupných variant je právě umístění motoru na předním kole využíváno nejméně. Obvykle se s ním setkáte pouze u velmi levných modelů neznámých značek, které využívají relativní jednoduchost instalace pohonné jednotky.
Motor na zadním kole
Se zadním motorem se na trhu setkáte zdaleka nejčastěji. Hlavním důvodem je vynikající poměr cena-výkon. Nehrozí prokluzování, takže se nemusíte obávat návštěvy terénu. Motor při šlapání neklade prakticky žádný odpor, což oceníte zejména tehdy, pokud asistenci zapínáte pouze při překonávání velmi náročných převýšení. Nejčastěji se s ním můžete setkat u trekových, ale i horských a městských elektrokol.
Asi největší nevýhoda spočívá v nerovnoměrném zatížení, jelikož na zadní kolo působí váha motoru. Připraveni buďte i na menší citlivost při dávkování výkonu motoru, která se projeví určitou nerovnoměrností ve zrychlení. Pozor si dávejte i na náročnější demontáž, která musí být provedena společně se zadním kolem.
Motor na středu elektrokola
Jestliže vás zajímá výhradně prožitek z jízdy, perfektní dávkování výkonu a vyvážení elektrokola, sáhněte po motoru umístěném ve středu samotného modelu. Jedná se o zdaleka nejlepší řešení, které umožňuje dosáhnout ideální rychlosti při současném zachování dlouhé životnosti baterie. Stejně tak se nemusíte obávat prokluzování kol, takže se můžete směle vydat i do velmi náročného terénu.
Hlavním nedostatek tohoto řešení spočívá vy vysoké cenovce. Počítejte rovněž se zkrácením životnosti řetězu zhruba o 10–20 %. Vzhledem k tomu, že zájem o elektrokola vybavená středovým motorem neustále stoupá, připravte se na delší čekací lhůty.
Výkon motoru elektrokola
Další důležitý parametr spočívá ve výkonu motoru elektrokola. Zde nemohou výrobci postupovat pouze podle vlastních představ, protože nařízení Evropské unie stanovuje pro výkon pohonných jednotek poměrně tvrdá pravidla. Maximální výkon motoru smí činit 250 W je možné jej aktivovat pouze šlapáním. Pokud některou z podmínek model nesplňuje, pohlíží se na něj jako na elektrický skútr se všemi povinnostmi z toho vyplývajícími.
Dávejte si proto pozor, zejména, pokud hledáte v nabídce internetového obchodu. Jestliže naleznete elektrokolo vybavené velmi výkonným motorem, jedná se často o trik prodejců, kteří se snaží využít neznalosti zákazníka. Jedinou výjimku představují terénní elektrokola, která mohou být vybavena silnějšími motory. Výrobce však musí jejich určení vysloveně uvést a jezdce s nimi nesmí vjíždět do obce.