1. Domů
  2. Elektrokola
  3. Elektrokolo v zimě – péče, jízda, baterie

Elektrokolo v zimě – péče, jízda, baterie

Milujete pravidelné projížďky na svém elektrokole? V tom případě se o něj jistě staráte svědomitě, aby dlouho vydrželo. V létě jde všechno snáze, protože panují vhodné teploty a nemusíte se obávat promrznutí baterie, nebezpečných ledovek nebo soli, která ulpí na rámu. Příchodem zimy však nastává trochu komplikovanější situace a o svůj dopravní prostředek se musíte starat. A v našem následujícím článku zjistíte, jak na to.

Shrnutí článku:

Vliv zimy na životnost elektrokola – při dodržení pravidel správné péče a bezpečnosti zima životnost elektrokola nijak neovlivňuje.

Péče o elektrokolo – elektromotor, baterie a displej jsou bezúdržbové, převody, řetězy a další pohyblivé části je nutné každých 100 km naolejovat, rám vidlice a tlumiče zase po každé cestě vyčistěte od soli.

Baterie elektrokola v zimě – provozní teplota akumulátorů je mezi -10 a 40 ℃, při větších mrazech využijte neoprenový obal, v zimě počítejte s kratším dojezdem, nedochází však k poškození.

Jízda na elektrokole v zimě – dávejte si pozor hlavně viditelnost, dostatek světel a reflexních oděvů je nutností, rychlost vždy přizpůsobte stavu vozovky a myslete i na dostatečně teplé oblečení.

Zazimování elektrokola – při zazimování vyjměte baterii, uložte ji na suché místo a pravidelně udržujte stav na 60 %, zbytek elektrokola zavěste na zeď garáže nebo sklepa.

Převážení elektrokola – pořiďte neoprenový obal, do kterého elektrokolo zabalíte, pokud jej nevyužíváte, vyjměte před odjezdem baterii a displej, které uložte do bezpečí kufru, po příjezdu celý rám důkladně vyčistěte.

Pravidelné prohlídky – jestliže máte elektrokolo ještě v záruce, nebo si nejste jisti, jak postupovat, navštivte značkový servis, kde vám pomohou odborníci, pokud patříte mezi zkušené jezdce, můžete si vše zajistit sami.

Zima životnost elektrokola prakticky neovlivňuje, je však nutné splnit požadavky uvedené výrobci.

Jak zima ovlivňuje životnost elektrokola?

Častokrát se setkáte s tvrzením, že elektrokola jízdou v zimě trpí. Za slabé místo je považována baterie, která se má vlivem nízkých teplot postupně vybíjet a ztrácet kapacitu. Obvykle se jedná o přenesení dávných zkušeností se starými vozidly, která mnohdy nebylo možné po mrazivé zimě ani nastartovat. Moderní Li-Ionové články naproti tomu nízké teploty snášejí mnohem lépe než velká vedra.

Obecně tedy platí, že zima životnost elektrokola prakticky neovlivňuje. Je však nutné splnit všechny požadavky uvedené výrobci a svědomitě o svůj dopravní prostředek pečovat. V takovém případě se můžete klidně těšit na celoroční provoz elektrokola, tedy za předpokladu, že zrovna venku nepanují sibiřské mrazy. 

Péče o elektrokolo v zimě

Kombinace vody, sněhu, ledu a všudypřítomné soli nedělá dobře asi ničemu, elektrokola nevyjímaje. Naštěstí je většina jejich součástek navržena tak, aby běžné zátěži bez větších problémů odolala. Prakticky vůbec se nemusíte starat o elektromotor, baterii ani cyklopočítač. Všechny jsou vybaveny krytím IP54 nebo vyšším, takže jim nedělá problém ani hustý déšť nebo sněžení. Stačí jen občas zkontrolovat kontakty.

Nejvíce v zimním období trpí převody a řetězy. Voda totiž velmi rychle vyplachuje olej, který zajišťuje hladký chod čepů. Jejich vybrušováním se řetěz prodlužuje, čímž se samozřejmě mnohem rychleji opotřebovává. Proto v zimě věnujte pozornost častějšímu olejování, a to zhruba po 3 vyjížďkách nebo 100 kilometrech.

Vidlicím, tlumičům a rámu zase příliš nesvědčí solný roztok. Po každé jízdě je proto důkladně vyčistěte a namažte ochranným prostředkem. Zejména povrchová úprava zajišťující lesk rámu má tendenci velmi rychle uvadat, podobně jako lak automobilu. Proto se snažte jej neustále udržovat ve formě. Koroze se sice bát nemusíte, ale jde i o vzhled.

Baterie elektrokola v zimě

Jak jsme již zmiňovali výše, laici se často obávají, jak zimu přečká baterie jejich elektrokola. V současné době se není příliš čeho obávat, i přesto se však vyplatí jistá dávka opatrnosti. Výrobci většinou uvádějí doporučené provozní teploty. Standardně se pohybují v rozmezí od -10 do 40 ℃. Pokud se v nich vydáte na cestu, nemusíte se obávat, že by snad mohlo dojít k jakémukoliv poškození baterie. 

Přesto všechno však u teplot pod 10 ℃ počítejte se snížením dojezdu. Jestliže ponecháte elektrokolo přes noc venku, ráno nasednete a okamžitě vyjedete, počítejte s až o třetinu kratší cestou. Doporučujeme proto dopravní prostředek uložit třeba doma nebo ve sklepě, kde teplota neklesá pod nulu. Zdaleka nejlepších výsledků dosahuje akumulátor při teplotě 20 ℃, která je ovšem v našich podmínkách v zimě nedosažitelná.

Jestliže přeci jen potřebujete vyrazit do třeskutého mrazu, pořiďte si kvalitní neoprenový obal na baterii. Ten ji udrží v teple a zamezí možnému poškození, které může nastat zhruba po dvou hodinách po překročení doporučené teploty. Jako bonus pomůže zvýšit dojezd až o 15 %. Jestliže jste se rozhodli elektrokolo po určitý čas zazimovat, dobijte baterii na 60 % a tuto hodnotu pravidelně kontrolujte. Na jaře se nemusíte obávat, že by se snad dojezd snížil.

V tabulce níže uvádíme standardní přehled provozních, nabíjecích a skladovacích teplot baterií:

ÚkonTeplota (ve ℃)
Nabíjení0–40
Provoz-10–40
Skladování -10–60

Jízda na elektrokole v zimě

V zimě nejsou kladeny vyšší nároky jen na stroj, ale i na jezdce. Vzhledem k tomu, že se den zkracuje a návraty domů z práce nebo školy ve tmě bývají denním chlebem, věnujte dostatek pozornosti vhodnému osvětlení. Stejně tak doporučujeme i pořízení reflexní vesty nebo alespoň pásků, které na vás mohou řidiče automobilů upozornit. Zajímavou možností je i blikající helma.

Jelikož ne všechny cesty a cyklostezky procházejí v zimním období údržbou, věnujte zvýšenou pozornost i dalším bezpečnostním prvkům. Za všech okolností používejte cyklistickou přilbu a raději zpomalte. Ostatně i samotný zákon o silničním provozu pamatuje na nutnost přizpůsobit rychlost vozidla stavu vozovky. A pamatujte i na sebe – proudící ledový vzduch vás může pořádně překvapit, buďte proto dobře oblečeni.

Zazimování elektrokola

Pokud vás přeci jen představa elektrokola v zimě příliš neláká, nezbývá než svůj dopravní prostředek zazimovat. Abyste však zabránili tomu, že na jaře již nenastartujete, věnujte dostatečnou pozornost přípravám. V prvé řadě stroj důkladně umyjte a vyčistěte, promažte pohyblivé části. Rám zakonzervujte ošetřujícím přípravkem, který zamezi jeho korozi a dalšímu působení negativních vlivů.

V žádném případě nedoporučujeme využívat vysokotlakých čističů. I přes vysoký stupeň krytí se může voda dostat do elektromotoru nebo baterie a způsobit zde hotovou katastrofu. Vše provádějte jemně pomocí hadříku s vodou. Pokud můžete, vymontujte baterii a umístěte ji na suché místo, na kterém se teplota pohybuje mezi 10 a 20 ℃. Nabijte ji na 60 % a pravidelně kontrolujte. Jestliže stav klesne pod 40 %, doplňte šťávu zpět na 60 %. 

Zbytek kola v ideálním případě zavěste za rám na stěnu garáže nebo sklepa. U dlouhodobě stojících ol totiž hrozí deformace plášťů. Samozřejmostí by mělo být vhodné zabezpečení prostoru, protože elektrokolo skutečně nepatří mezi nejlevnější zboží na trhu.

Jak na převážení?

V případě, že se vydáváte zimní období trávit třeba na chatu, zamyslete se i nad způsobem převozu elektrokola. Během jízdy automobilu vzniká velmi agresivní mlha vířící se vody a soli, která by mohla zejména v elektronice napáchat pořádnou paseku. Ochrana je totiž skutečně zamýšlena pouze proti stříkající vodě.

Před odjezdem proto vyjměte baterii a počítač a uložte je bezpečně do kufru automobilu. Bezprostředně po příjezdu na místo určení rám elektrokola důkladně očistěte a ošetřete vhodnými přípravky. Druhá, elegantnější možnost spočívá ve využití speciálního neoprenového obalu, do kterého celé elektrokolo zahalíte. Při jeho požití nemusíte nic řešit a můžete okamžitě vyrazit na cestu. 

Doma nebo v servisu?

Výrobci doporučují provést na začátku či na konci zimy důkladnou kontrolu v servisním středisku. Jestliže si na výše uvedené úkony v podobě olejování, čištění a kontrolu nevěříte, svěřte je raději zkušeným odborníkům. U některých prodejců je dokonce pravidelné servisování podmínkou pro úspěšné uznání reklamace. 

Za předpokladu, že již své elektrokolo vlastníte delší dobu a všechny činnosti vykonáváte rutinérsky, nemusíte cestu do servisního střediska zbytečně absolvovat.

Článek aktualizován 17. 4. 2021

Napište komentář