1. Domů
  2. Elektrokola
  3. Legislativa ohledně elektrokol

Legislativa ohledně elektrokol

Obliba kol vybavených elektromotorem neustále stoupá. Ceněny jsou zejména pro svou univerzálnost, účinnou dopomoc při překonávání náročných převýšení i mnoho doplňkových funkcí, díky kterým skvěle poslouží jako tréninkové trenažéry. Nezapomíná však na ně ani legislativa, která ošetřuje zejména problematiku výkonu a maximální rychlosti. Na následujících řádcích vás se vším potřebným seznámíme.

Shrnutí článku:

Legislativní dokumenty – Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013, které je nadřazeno české vyhlášce č. 341/2014 Sb.

Omezení pro elektrokola – maximální výkon motoru 250 W, po dosažení rychlosti 25 km/h musí dojít k automatickému vypnutí motoru.

Výjimky – terénní elektrokola jsou vybavena silnějšími pohonnými jednotkami, nemohou však do obce.

Pozor na nelegální prodejce – pozor na elektrokola s vyšším výkonem nebo nejrůznější amatérské přestavby, v případě dopravní nehody vás čeká trest.

Elektrokola jsou velmi populární, pozor ale na legislativu, která ošetřuje zejména problematiku výkonu a maximální rychlosti elektrokol.

Legislativa – elektrokola

První normy a předpisy pro provoz elektrokol začaly vznikat již v průběhu prvního desetiletí 21. století. V současné době se vše řídí Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 a Vyhláškou č. 341/2014 Sb. Evropské nařízení je v tomto případě nadřazeno českému pokynu a v bodech, kdy se neshodují, je zapotřebí řídit se právě podle jeho znění.

Na elektrokolo se pohlíží jako na jízdní kolo v případě, že je vybaveno elektromotorem s maximálním výkonem 250 W. Po dosažení rychlosti 25 km/h musí dojít k jeho vypnutí, aby nebylo možné rychlost dále zvyšovat. Pokud jsou tyto dvě podmínky splněny, nemusí elektrokolo procházet homologací, nejsou vyžadovány registrační značky, povinné přilby ani řidičské oprávnění a klidně se můžete vydat na cyklostezku.

Právě v otázce výkonu se česká vyhláška a evropské nařízení rozcházejí. Zatímco český dokument umožňuje vybavit elektrokolo motorem o výkonu až 1 000 W, evropské nařízení umožňuje pouze 250 W. Ačkoliv je tato disproporce častým předmětem soudních sporů, jak uvádíme výše, evropská legislativa má v tomto přednost.

Jak je to se šlapáním?

Další důležitou podmínkou pro to, aby bylo na elektrokola pohlíženo stejně jako na standardní bicykly, je míra dopomoci ze strany motoru. Ten musí jezdci pouze asistovat a je aktivován šlapáním. V případě, že by došlo k jeho samostatnému sepnutí a jezdec se pouze vezl, nejedná se o elektrokolo. Stejně tak platí, že pokud jezdec přestane šlapat, sešlápne brzdu, případně dosáhne hraniční rychlosti 25 km/h, motor se automaticky vypne. 

Výjimku představuje tzv. asistent chůze, který se aktivuje v momentě, kdy kolo vedete vedle sebe. V takovém případě může motor pomoci a elektrokolo uvede do chodu rychlostí 6 km/h. Tato funkce se hodí zejména tehdy, pokud už nemáte energii na další šlapání nebo potřebujete překonat náročný terén, který byste v sedle nezvládli. 

Jak je to s terénem?

Legislativa pamatuje i na případy, kdy chcete dopomoc elektrické energie využít v terénu. Vzhledem k tomu, že zde potřebuje výrazně vyšší výkon, existuje v nařízení výjimka, která umožňuje na terénní elektrokola pohlížet jako na jízdní kola i v případě, že oplývají vyšším výkonem. Vždy ale musí být prokazatelně označena výrobcem. Pamatujte také na to, že s terénními modely se nesmíte vydat do městského prostředí.

Zákonná nařízení přehledně shrnujeme v následující tabulce:

Maximální rychlost (km/h)Výkon motoru (W)UrčeníOznačeníKam může?
25 do 250 městoelektrokoloUlice, cyklistické stezky, bez registračních značek a homologace
nad 25nad 250terénelektrokolonezpevněné plochy, terén mimo oblast obce
nad 25 nad 250městoelektrický skútrUlice, musí projít homologací, mít registrační značky

Pozor na nelegální prodejce a servisy

Řada servisů dnes nabízí možnost vypnutí omezovače rychlosti. Při dosažení rychlosti 25 km/h tak nedojde k vypnutí motoru a můžete dosáhnout klidně i dvojnásobné rychlosti. V takovém případě se však z hlediska legislativy elektrokolo stává elektrickým skútrem, který bez odpovídající registrace nemá na silnici co dělat. V případě, že byste byli zastavení policejní hlídkou nebo způsobili nehodu, můžete se dostat do problémů.

Pozor si dávejte také na zahraniční e-shopy, ve kterých naleznete modely neznámých značek. Tato elektrokola obvykle lákají právě na vysoký výkon a rychlost. Jsou však určena do zemí s mírnější legislativou, případně se snaží zaujmout zákazníky, kteří se v zákonných normách neorientují a mohou se vysokými hodnotami nechat zmást.

Článek aktualizován 17. 4. 2021

Napište komentář