1. Domů
  2. Elektrokola
  3. Baterie elektrokola – výdrž, kapacita, dobíjení

Baterie elektrokola – výdrž, kapacita, dobíjení

Elektrokola se odlišují od běžných bicyklů přítomností dvou klíčových prvků – elektromotorů a baterií. Jejich vzájemná spolupráce umožňuje jezdci využít efektivní dopomoci, díky které ušetří síly nebo překoná náročný úsek. V následujícím článku se podrobněji podíváme právě na akumulátory a seznámíme vás s těmi nejdůležitějšími informacemi, které se vyplatí znát.

Shrnutí článku:

Typy baterií elektrokola – nejčastěji se využívají Li-ionové baterie, protože kombinují vysokou kapacitu, dlouhou životnost a rychlé nabíjení, zejména u levnějších modelů naleznete i Li-Pol nebo LiFePO4 akumulátory.

Kapacita baterie elektrokola uváděna výrobcem, případně ji lze vypočíst pomocí vzorce (napětí baterie × elektrický náboj = kapacita), pohybuje se mezi 295 a 1 000 Wh.

Výdrž baterie elektrokola – životnost standardně činí 500 nabíjecích cyklů, dojezd se postupným opotřebováním neustále snižuje, výměna závisí hlavně na stylu jízdy.

Doba nabíjení elektrokola – u levnějších modelů 6–9 hodin, u dražších a výkonnějších 4–5 hodin.

Cena nabití elektrokola – jeden plný nabíjecí cyklus akumulátoru průměrné kapacity vyjde na něco málo přes 2 koruny.

Umístění baterie elektrokola –  u městských a skládacích elektrokol často na sedlové tyči nebo nosiči, kde jsou snadno dostupné, nejčastější bývá umístění na rámu kola, kde perfektně podtrhne celkový design modelu.

Důležitou roli u elektrokol sehrává umístění baterie na elektrokole.

Typy baterií elektrokola

Výzkum v oblasti akumulátorů patří mezi nejrychlejší na světě. V souvislosti s propagací udržitelného životního stylu nejspíše ještě zrychlí. Během posledních 10 let byla představena řada technologií, které postupně vytlačují starší varianty. V případě elektrokol dnes jednoznačně dominují lithium-iontové (Li-Ion) baterie. Hlavním důvodem je jejich vysoká kapacita, nízká hmotnost, rychlé nabíjení a odolnost vůči působení vnějších vlivů.

V mnohem menší míře se můžete setkat také s lithium-polymerovými (Li-Pol) nebo lithium-železo-fosfátovými (LiFePO4) články. První jmenované se totiž vyznačují nižší kapacitou a nacházejí využití spíše v kapesní elektronice, ty druhé zase vyšší hmotnost předurčuje k využití v elektrických skútrech. Obvykle na ně narazíte u modelů méně známých značek a doporučujeme se jim spíše vyhnout. 

V posledních letech zcela vymizely starší olověné nebo nikl-metal hydridové (NiMh) baterie. Pro svou ekologickou nešetrnost, vysokou hmotnost a nevhodné vlastnosti postupně ustupují modernějším řešením.

Kapacita baterie elektrokola

Klíčovým parametrem týkajícím se baterie v elektrokole je její kapacita. Udává, s jak velkou zásobou energie můžete počítat a přímo tedy ovlivňuje dojezd elektrokola. Základní jednotkou kapacity akumulátoru je Watthodina (Wh). Někteří výrobci tento údaj zmiňují přímo, u jiných si musíte pomoci následujícím výpočtem:

Napětí baterie × elektrický náboj = kapacita 

Zatímco nejlevnější městské modely bývají osazeny akumulátorem, jehož kapacita má pouhých 295 Wh, baterie nejdražších horských elektrokol se pyšní až 1 000 Wh. Nepočítejte však s tím, že by jejich dojezd byl skoro 4× vyšší. Na životnost akumulátoru mají totiž významný vliv i charakter překonávaného terénu, míra dopomoci, ale i směr větru. 

U velmi vysokých hodnot ve spojení s neznámým výrobcem navíc doporučujeme jistou dávku opatrnosti. Taková elektrokola totiž bývají nezřídka osazeny akumulátory, které mají nízké proudové vybíjecí zatížení. Tato skutečnost se negativně projeví ve vyšší zátěži, kde dojde k samovolnému vypnutí asistence.

Výdrž baterie elektrokola

Odhadovat výdrž – životnost baterie elektrokola skutečně není jednoduché. Výrobci standardně uvádějí počet nabíjecích cyklů, na které je akumulátor stavěný. Bohužel již neexistuje žádná jednotná definice, zda pojem cyklus zahrnuje pouze dobití plně vybitého akumulátoru, nebo i krátkou mezizastávku na doplnění několika potřebných procent. U většiny modelů počítejte s 500 nabíjecími cykly.

Obecně platí, že s přibývajícími lety a kilometry se výdrž baterie postupně snižuje. Hodnoty maximálního dojezdu se vždy vztahují na zcela nový akumulátor. Používáním dochází k postupnému poklesu, v extrémním případě i na jednotky kilometrů. Určení vhodné doby na výměnu baterie závisí pouze na vás a charakteru vašich jízd. 

Doba nabíjení elektrokola

Baterie na elektrokola vyžadují pro plné nabití dostatek času. U méně kvalitních modelů počítejte se zhruba 6–9 hodinami, kvalitnější kousky to zvládnou za 4–5 hodin. Elektrokola vybavená Li-ion akumulátory připojte k nabíječce dříve, než jejich kapacita poklesne pod 20 % a dobíjejte na 90 %. Zajistíte tak jejich delší životnost a bezproblémový provoz. Při zazimování udržujte konstantních 60 %. 

Cena nabití elektrokola

Někteří zákazníci se při nákupu obávají finančních nároků na nabití baterie elektrokola. Náklady jsou ovšem skutečně zanedbatelné. Cena za 1 kWh elektrické energie činí v současné době zhruba 4,2 Kč. Dobití průměrně kapacitního akumulátoru, který se pohybuje okolo 500 Wh vás tedy vyjde na pouhé 2 koruny. Pokud to porovnáte s cenou dlouhodobého kuponu městské hromadné dopravy, dojdete k zajímavým zjištěním. 

Umístění baterie elektrokola

Překvapivě důležitou roli sehrává také umístění baterie na elektrokole. Ovlivňuje stabilitu, obtížnost manipulace s akumulátorem, ale také počet převodů. V současné době lze vybírat z umístění na rámu kola, na sedlové tyči a na nosiči. Každou variantu detailněji rozebereme v samostatné podkapitole. 

Baterie na rámu kola

Jedná o nejčastější variantu, která skýtá povětšinou pouze výhody. V případě skládacích kol je akumulátor uložen přímo v rámu, u ostatních řešení se nachází na něm. Hlavní výhoda spočívá v zajištění dokonalého vyvážení elektrokola, baterie navíc nepůsobí nijak rušivě, protože vhodně zapadá do celkového designu. Stejně tak nedochází ke snížení počtu převodů, proto jsou oblíbené i u výrobců horských elektrokol.

Baterie na sedlové tyči

Řešení, které bývá nejčastější u městských a skládacích modelů. Vyznačuje se nižší cenou a akumulátor na sedlové tyči také nijak neovlivňuje stabilitu elektrokola. Design je mírně narušen a elektrokolo působí delším dojmem, což nemusí být vždy na škodu. Hlavní negativum však spatřujeme v omezení počtu převodů na jeden převodník, tedy 1×8. I proto se s tímto řešením prakticky nesetkáte u modelů určených do náročného terénu.

Baterie na nosiči

I v tomto případě se jedná o řešení určené spíše městským nebo trekovým elektrokolům. Hlavním pozitivem umístění akumulátoru na nosiči je snadná manipulace. Baterii můžete kdykoliv vyjmout případně vrátit zpět podle potřeby. V případě špatného seřízení zde může být mírně narušeno těžiště. 

Článek aktualizován 17. 4. 2021

Napište komentář