1. Domů
  2. Ostatní
  3. Práva spotřebitele – ⁠5 nejčastějších omylů

Práva spotřebitele – ⁠5 nejčastějších omylů

Na co máte jako zákazník právo, a na co ne? Jak funguje reklamace v případě, kdy nemáte k dispozici originální účtenku a už vůbec ne původní obal, do něhož bylo zboží zabaleno? Je nepřevzetí zboží důvodem k zániku kupní smlouvy? A jak to funguje se záruční lhůtou? Vztahuje se na všechno a vždy? Právě na tyto otázky si odpovíme na následujících řádcích. Konkrétně se podíváme na pětici nejznámějších spotřebitelských mýtů, jimž lidé stále věří a mnohdy se díky nim zbytečně dostávají do potíží. Pojďme na to. Zbořme mýty jednou provždy!

Zboží nelze vrátit, pakliže není v originálním obalu

Tohle známe asi všichni. Potřebovali jsme vrátit nějaké zboží, popřípadě ho reklamovat, ovšem nenašli jsme k němu originální obal, popřípadě ho dávno vyhodili. A co teď s tím? Ve společnosti je z nějakého důvodu zakořeněn názor, že zboží bez původního obalu již vrátit nejde. Ostatně to není náhoda. Prodejci tento mýtus velice rádi udržují při životě a dávají si do podmínek nesmyslné požadavky pro vrácení, či reklamaci zboží. Ale jak je to doopravdy?

Samozřejmě je možné zboží bez původního obalu vrátit, jelikož samotný obal není součástí kupní smlouvy, nýbrž se jedná pochopitelně o produkt uvnitř. Kupující by pouze měl zboží řádně a pečlivě zabalit, aby předešel poškození při přepravě zpět k prodávajícímu. Pro úplnost ale musí také zaznít, že v některých případech to možné není. Těmi jsou typicky různé nosiče s digitálním obsahem jako třeba DVD, popřípadě různé sběratelské edice, kde bez obalu dochází k výraznému snížení hodnoty zboží.

Bez originálního dokladu není možné zboží reklamovat

I tento mýtus z nějakého důvodu neustále přetrvává, přičemž se celá řada lidí domnívá, že tomu tak skutečně je, nicméně ne tak docela, i když je to možná trochu krkolomné. Tak tedy – pro reklamaci zboží není zapotřebí mít originální doklad, ale není to tak jednoduché. Je totiž potřeba prodávajícímu nějakým způsobem dokázat, že jste produkt zakoupili skutečně u něj, k čemuž obvykle pochopitelně slouží účtenka. V momentě, kdy ji nemáte, můžete použít kupříkladu fakturu nebo výpis z účtu s provedenou transakcí. Popřípadě může stačit i e-mail, jenž potvrzuje objednávku.

V krajním případě je ovšem možné využít i svědeckou výpověď člověka, který u daného nákupu byl. To, že to v praxi mnohdy funguje poněkud jinak, je věc druhá.

Nepřevzetím zboží se kupní smlouva ruší

Další zažitý a často omílaný mýtus, kterému lidé chybně věří. Bylo by tomu tak pouze v případě, kdy si něco obdobného sjednáte do smlouvy předem. Pakliže tomu tak není, smlouva je pro obě strany závazná. To znamená mimo jiné to, že kupující je povinen zboží převzít a samozřejmě také zaplatit. Ostatně, povšimněte si toho třeba u e-mailů potvrzujících objednávku nějakého zboží. V dnešní době Vás takřka každý internetový obchod upozorňuje, že objednávka je pro Vás závazná a máte tudíž povinnosti s ní spojené. V některých případech Vám však prodejce umožňuje od smlouvy v rámci několika prvních dnech odstoupit. Zpravidla do momentu, než je zásilka vyexpedována.

Zboží musí během záruční doby vydržet

Záruční doba je na tuzemském trhu standardně dva kalendářní roky, přičemž je tomu tak u většiny zboží. Pojí se s tím ovšem také rozšířená domněnka, že zboží musí během této doby být zcela funkční a musí prostě vydržet. Ať se děje cokoliv.

To ovšem není pravda. Záruční doba je totiž definována jako období, během něhož nese prodejce odpovědnost za vady prodávaného zboží, nicméně záruční doba není totéž jako životnost, která vzniká běžným opotřebením. Často se v tomto případě jako příklad používá obuv. Pokud budete nosit obuv určenou pro občasné chození každý den, je dost pravděpodobné, že ji poničíte již v řádu měsíců.

Nákup na splátky je vždycky nevýhodný

Pakliže něco chceme, ale nemáme momentálně dostatečnou hotovost na zakoupení zboží, existuje několik možností, jak si pomoci. Tou první je samozřejmě vyčkat, částku si postupně našetřit a poté výrobek zakoupit. Do toho se, ruku na srdce, nikomu povětšinou právě moc nechce, a to obzvláště v momentě, kdy danou věc potřebujeme z nějakého důvodu hned.

Velice oblíbenými alternativami pro rychlé řešení jsou pak spotřebitelský úvěr a nákup na splátky. V případě nákupu na splátky, na nějž se podíváme blíže, mají lidé obecně v hlavě zafixováno, že je musí zákonitě stát více a je pro ně nevýhodný. To ovšem také není pravda. Celá řada prodejců totiž nabízí své zboží na splátky bez navýšení. To znamená, že zaplatíte stejnou částku, jenom ne hned, ale postupně v několika splátkách. Koneckonců, své peníze dostanou prodejci stejně. Navíc je to logické i z toho důvodu, že žijeme v době extrémního boje o zákazníka, který mezi sebou prodejci navzájem vedou. Žádný z nich tudíž nemá zájem o to, abyste jakožto zákazníci odešli ke konkurenci kvůli tomu, že si přirazí procenta na postupně splácené zboží.

Článek aktualizován 14. 11. 2023