1. Domů
  2. Auto
  3. Oprava laku auta sprejem

Oprava laku auta sprejem

Poškození na laku je nepříjemným, ale častým problémem, který musí řešit řada motoristů. Profesionální oprava je funkčním řešením, ale je mimořádně drahá. Jeden nalakovaný díl vás může vyjít na cenu kolem 2500 až 3000 Kč.

Mnoho motoristů, což se týká zejména majitelů starších aut, případně i těch, kteří jednoduše nemají dostatek financí, se proto raději pustí do opravy svépomocí. To je možné, byť se jedná o proces časově náročný a po manuální stránce poměrně pracný. Lze jej však realizovat i v domácích podmínkách.

Běžně dostupných prostředků, které si můžete koupit, je na trhu dost. Na povrchové škrábance se například hodí korekční fixy. Nejčastěji bývají tyto vrypy do základního laku vidět na náraznících. Hlubší poškození mohou kamuflovat speciální voskovky. Ty se používají například na stopy po kamenech na kapotě a nárazníku.

Stručné shrnutí:

Na jemné škrábance použijte fix nebo voskovky.

Hlubší škrábance opravte sprejem.

Výrazné poškození nechte profesionálům.

Čím opravit hlubší škrábance v laku

Pokud je poškození v laku hlubší, už nám předešlé uvedené způsoby nepomůžou. V takovém případě je nutné sáhnout po laku.

Ten může být univerzální a příslušnou barvu si do něj přidat, případně sáhněte jednoduše po spreji. Ten koupíte pohodlně v různých e-shopech. Ceny nejsou nijak závratné, obvykle si obchodníci počítají za jednu lahvičku částku v rozmezí 99 až 400 Kč.

Co se týče barevné věrnosti, největší jistotu, že jste odstín skutečně trefili přesně, máte s originální opravnou sadou. Tu si objednáte ve značkové prodejně dílů. Nahlaste tam typ vozu podle VIN.

Jak opravit lak na autě za pomocí spreje

Základem úspěchu je při opravě především čistota. Auto musíte pořádně omýt a počkat, až bude dokonale suché. V další fázi je na řadě odmaštění. K tomuto účelu jsou na trhu dostupné speciální odmašťovače. V amatérských podmínkách ale dobře poslouží technický benzín.

Nejprve je nutné zarovnat poškozené místo brusným papírem. Zvolte si papír se zrnitostí 2000. Použít lze také brusný kotouč. Při broušení postupujte po směru škrábanců.

Nerovnosti vyrovnejte karosářským tmelem a nechte jej důkladně vytvrdit. Poté opět postižené místo zabruste.

Nastříkejte základový nátěr a zopakujte. Počkejte než uschne, to bude trvat asi 5 až 15 minut. Třikrát zopakujte. Po důkladném uschnutí můžete aplikovat barvu v příslušném odstínu, který odpovídá původnímu laku.

Buďte při práci trpěliví a pečliví. Dbejte na to, abyste lak nastříkali z dostatečné vzdálenosti, aby netvořil tzv. slzy.

Jak opravit sprejem metalízový lak

Především je nutné dbát na vhodný postup. Způsob aplikace zásadně ovlivní kvalitu výsledku. V případě metalízy je nutné aplikovat sprej ve směru zleva doprava a zprava doleva, nikoli do kříže. Důvodem je položení hliníkového zrna, které odráží světlo a má vliv na odstín.

Způsob opravy poškozeného místa je také velmi důležitý. Metalické barvy je nejlépe vhodné opravit do rozstřiku. To znamená, že obrousit musíte větší místo než je to, které opravujete.

Barvu je potřeba nastříkat v několika vrstvách tak, že spodní vrstva je největší plochou. Na tu se nastříká vrstva v menší ploše a na ni opět nástřik další vrstvy v menší vrstvě zopakujeme.

Lak na metalízu se do rozstřiku stříká v opačném pořadí. To znamená, že začneme menší plochou, která se postupně zvětšuje. Na přechod v místě, kde se potkává starý a nový lak, použijte rozstřikové ředidlo, hrany dokáže zahladit.

Nemělo by vás zarazit, že nemusí být výsledek při nástřiku ze spreje úplně dokonalý. Lak se někdy zdá jakoby zašedlý. To je způsobeno nižším tlakem, kterým sprej disponuje v porovnání s pistolí.

Kdy domácí oprava nepomůže

Nezapomeňte i na to, že škrábance je z laku potřeba odstranit co nejdřív. Někdy se ovšem ani přes veškerou snahu doma opravovat lak jednoduše nevyplatí. U rozsáhlého poškození je jediným rozumným řešením zbroušení poškozené plochy a nalakování za pomocí stříkací pistole.

U skutečně hlubokých defektů je snaha o svépomocnou opravu vyloučena. Jde o situaci, která nutně vyžaduje odborný zásah. Škrábanec až na kov ohrožuje vaše auto korozí, kterou způsobují povětrnostní vlivy. Ta následně vede k tvorbě puchýřů, praskání laku i oslabení kovových částí.

V domácích podmínkách navíc nikdy nemůžete dosáhnout tak kvalitní opravy, o kterou se postará ve své dílně profesionál. Dělali byste navíc s vysokou pravděpodobností zbytečnou práci, škrábance se vám navíc ani nemusí podařit opravit. Barva bude na svém místě držet maximálně několik měsíců, potom se stejně oprýská.

Pokud navíc narazíte kromě škrábanců v některém místě i na promáčknutý plech, určitě už se neobejdete bez zásahu autoklempíře a lakýrníka. Takovýto zásah vám pochopitelně i citelně sáhne do peněženky. Na druhou stranu ale budete mít jistotu, že poškození po opravě prakticky nebude znát.

Článek aktualizován 14. 8. 2021

Napište komentář