1. Domů
  2. Nezařazené
  3. Jak opravit osmici na kole

Jak opravit osmici na kole

S takzvanou osmou se může potkat každý cyklista. Co dělat, když potřebujete takový defekt rychle opravit?

Oprava kola

Vznikla vám po nárazu na kole osmička? Dá se opravit

Nejjednodušší pochopitelně je, pokud můžete odvézt kolo rovnou do servisu. Tady se ho ujme odborný mechanik, který správně vycentruje, případně na něj dá nový výplet.

Ne vždy je to však možné. Už proto, že osma vznikne často po pádu v terénu a například v lese budeme cykloservis hledat jen těžko. Potřebujeme tak kolo opravit alespoň do té míry, abychom se z místa nehody dostali.

Tip: Porouchala se vám duše? Vyzkoušejte sadu na opravu kol

Naštěstí si můžete nouzově poradit i sami. Oprava rozhodně nebude nijak perfektní. Tomu, abyste svoje kolo svěřili do péče v servisu, se tak stejně nevyhnete. Jde však o funkční řešení, když nemáte jinou možnost.

Jak opravit osmici na kole rychle a bez použití nářadí

Opravit osmici na kole lze jednoduše, navíc nebudete potřebovat žádné sofistikované nářadí. Stačí vám jen hrubá síla a ten správný grif.

Nejprve sundejte kolo. Vizuálně jej zkontrolujte a najděte místo, kde je vychýlení nejvíce markantní. Otočte kolo tak, aby bylo vybočení směrem k vám a nacházelo se v horní části. Kolo uchopte oběma rukama, přišlápněte ráfek a druhou nohou se pokuste zdeformované místo prošlápnout.

Případně můžete zkusit s kolem pořádně bouchnout o zem. V nouzi může posloužit i narovnání vlastní vahou, tedy tak, že si na kolo jednoduše stoupnete.

Pokud budete šikovní, kolo lze zprovoznit do té míry, že na něm budete schopni odjet. Majitelé kola s tzv. V- Brake brzdami budou však mít nevýhodu oproti těm, kteří jsou vybaveni brzdami kotoučovými. Může totiž být nutné jednu brzdu vypojit.

Osmička jako důsledek prasklého drátu

Osmička na kole může být stejně tak důsledkem prasklého drátu. Proto je nutné dbát na adekvátní povolení nebo dotažení napínacích drátů. Napnutí můžete jednoduše vyzkoušet cinkáním tvrdého předmětu o dráty. Napoví vám, to, zda je nutné napnutí případně vyladit. Napínání by mělo být pozvolné a rovnoměrné.

Prasklé dráty jsou typickým neduhem horských kol. Časté je praskání nejen jednoho drátu, ale i většího počtu. Většinou dráty praskají na zadním kole. Pokud drát nepraskne na straně kazety, je výměna relativně jednoduchým „zákrokem“, který lze zvládnout s trochou zkušeností i doma.

Centrování nechte raději servisu

Zejména vášniví cyklisté, kteří jezdí často, se alespoň základní úkony v péči o svoje kolo v čase naučí. Jednoduše by se jim s každou drobností jezdit do servisu nevyplatilo. Zvažte tak, zda chcete ušetřit raději práci nebo peníze.

Po výměně drátu a narovnání osmičky následuje centrování. A to už je činnost, kterou bychom každopádně raději měli nechat odborníkům v cykloservisu. Vycentrování vyžaduje značnou dávku citu a rovněž potřebné zkušenosti. Zejména výškové centrování je oproti stranovému složitější.

Neobejdete se i bez vhodných nástrojů, konkrétně potřebujete centrovací klíč. Při výraznější deformaci je nutné vzít kolo i na centrovací vidlici a každý jednotlivý drát utahovat.

Co se bude dít s kolem v servisu?

Cena za opravu se odvíjí od míry poškození a samozřejmě i od toho, kde si kolo necháte opravit. Mírnější ceny vám může nabídnout spíše malý cykloservis oproti velkém značkovému.

Do servisu můžete dát celé kolo, ale doporučuje se spíše odmontovat kola a přinést pouze ta. Protože ušetříte práci mechanikovi, vyjde vás to levněji. Kola před návštěvou servisu také umyjte a zbavte duše. Při opravě osmy počítejte s orientační cenou cca 50 až 150 Kč za ráfek. Pokud je poškození natolik závažné, že nepůjde vycentrovat, musíte se připravit na náročnější a dražší opravu v podobě nového vypletení. Může být taktéž nutné vyměnit i ráfek, jestliže je deformace závažnější.

Článek aktualizován 8. 2. 2022