1. Domů
  2. Sport
  3. Vibrační plošina cviky

Vibrační plošina cviky

Vibrační plošiny jsou moderní cvičební pomůcky. Jde o velmi efektní nástroj pro procvičení celého těla. Efektivita cvičení je na nich zajištěna působením vibrací o vysoké frekvenci. Frekvence vibrací stanovuje počet kmitů za vteřinu, amplituda pak míru vychýlení plošiny při vibraci.

Tím dochází k aktivaci jednotlivých svalů, kontrakce svalů probíhá pod vlivem vibrací až několikrát za vteřinu. Tento proces je pochopitelně pro lidské tělo zcela bezpečný.

Původní účel těchto zařízení byl zcela odlišný než dnes: Šlo o technologii, která měla kosmonautům napomoci zvládnout dopady nulové gravitace při pobytu ve vesmíru. Rychle si však našla cestu do domovů běžných uživatelů a z vibračních plošin jsou nadšené celebrity i influenceři na sociálních sítích. Jak se na nich cvičí a jaké benefity vám vlastně může cvičení přinést?

Stručné shrnutí:

Technologie byla původně vyvinuta pro kosmonauty.

Vibrační plošiny jsou moderní a univerzální nástroj pro posílení celého těla.

Cvičení na vibrační plošině je vysoce efektivní a bezpečné.

K čemu je vibrační plošina

Vibrační plošina vám pomůže odbourat přebytečný tuk, a tedy snížit tělesnou hmotnost, ale i formovat postavu. Výhodou vibračních plošin je efektivní posilování všech svalových skupin. Při klasickém cvičení naproti tomu zapojujete jen kolem 50 % svalových skupin.

Díky tomu si nejen posílíte svalstvo, ale i zlepšíte koordinaci. Cvičení má navíc pozitivní vliv na kardiovaskulární systém. Dámy potěší i to, že pravidelné používání plošiny přispěje k účinné likvidaci celulitidy. Cvičení na plošině též přispívá k podpoře hustoty kostní tkáně či zlepšení funkce lymfatického systému.

Tuto cvičební pomůcku je zapotřebí vybírat především s ohledem na úroveň cvičence. Od toho se pak bude odvíjet její cena, která se pohybuje v řádu desítek tisíc korun.

Jak cvičit na vibrační plošině

Výhodou plošiny je značná variabilita. Cvičit se na ní dá vestoje nebo vsedě, ale také vleže. Navíc cvičení nevyžaduje žádné pokročilé sportovní znalosti nebo výraznější výkonnost. Cvičení je vhodné i pro začátečníky. Benefity vibrační plošiny však využijí i pokročilí uživatelé. Přes vyšší finanční investici se vám tedy její pořízení vyplatí.

Zařízení je také skladné a není problém jej mít pro domácí cvičení vždy po ruce. Používat se dá i v podmínkách malého bytu, kam si nechcete nebo nemůžete pořizovat náročné cvičební stroje.

Plošiny jsou vhodné pro kardiovaskulární cvičení i silový trénink. Můžete si proto zvolit podobnou sestavu, kterou jste zvyklí cvičit v posilovně, případně na hodině aerobicu. 

Jestliže je vaším cílem zhubnout přebytečné kilogramy, cvičit určitě musíte. Při pasivním použití se plošiny pouze naklánějí a vyžadují, abyste na nich drželi rovnováhu. Toto cvičení však neslouží k hubnutí, ale pouze k regeneraci a uvolnění svalů.

Jaké cviky provádět na vibrační plošině

Cvičit je potřeba dostatečně dlouho. Nenechte se nalákat na sliby výrobců, podle dietologů rozhodně nestačí cvičit 10 minut denně. Pokud chcete hubnout, je potřeba se pohybu věnovat nejméně 30 minut. Plošina je tak bezesporu zajímavým zařízením, ale úsporu času při cvičení, kterou slibují lákavé marketingové texty, čekat nemůžete. Bez pevné vůle to nejde ani v tomto případě.

Na vibrační plošině se můžete věnovat klasickým dřepům, případně ji využijete jako podpěru pro kliky. Pomůže vám zefektivně sklapovačky i výpady. Dobrou volbou je i cvičení na lýtka, pro posílení břicha můžete provádět nejen klasické sedy lehy, ale i další cviky, například přitahování nohou s pokrčenými koleny k břichu.

Kontraindikace pro cvičení existují rovněž. Zapomenout by na používání vibrační plošiny měli jednoduše všichni ti, kteří nemohou provádět ani běžné cviky. Nehodí se například ani pro těhotné ženy.

Článek aktualizován 12. 8. 2021

Napište komentář