1. Domů
  2. Běžecké pásy
  3. Rotoped, nebo běžecký pás?

Rotoped, nebo běžecký pás?

Možností pro vybavení domácí tělocvičny v posledních letech opravdu přibylo. Stačí navštívit některý z velkých obchodů a v nabídce nejrůznějších eliptických trenažérů, stepperů, běžeckých pásů nebo rotopedů se snadno ztratíte. Právě posledním dvěma jmenovaným se podíváme na zoubek v následujícím článku. Pokusíme se vám v něm osvětlit, zda sáhnout po rotopedu, nebo dát raději přednost běžeckému pásu.

Shrnutí článku:

Kdy koupit rotoped – pro rekreační sportovce, jako prostředek uklidnění svalů po sportovním výkonu, je určen všem bez rozdílů fyzické kondice, nižší intenzita zatížení, pozitivní efekt na srdce a cévy, pomáhá hubnutí a posiluje svaly dolních končetin, bezpečnější provoz.

Kdy koupit běžecký pás – při větším důrazu na sportovní výkon, vyšší intenzita, náročnější na klouby a pohybový aparát, rychlejší posílení pohybového aparátu a zvýšení kondice, riziko pádu či chronických onemocnění při špatných pohybových návycích.

Zda zvolit rotoped, nebo raději dát přednost běžeckému pásu vám představíme v následujícím článku.

Kdy koupit rotoped?

Rotopedy bezesporu patří mezi nejoblíbenější a nejpoužívanější cvičební stroje. Ve své podstatě se jedná o statická kola a jízdou na nich imitujete tolik oblíbenou cyklistiku. Na rozdíl od běžeckého pásu skvěle poslouží všem členům rodiny, protože zbytečně nezatěžují kolena. Kromě posílení fyzické kondice pomáhají zlepšit činnost kardiovaskulárního systému a samozřejmě posilují svaly dolních končetin.

Jízda na rotopedu je mnohem bezpečnější než běh na páse, kdy může dojít k pádu a následnému zranění. Cyklistiku můžete provádět v rámci rehabilitace, nepotřebujete žádné speciální pomůcky. Nižší zátěž, která jízdu na rotopedu doprovází, má však i své stinné stránky. Počítejte s nižší efektivitou hubnutí i pomalejším nabíráním kondice. Někteří vrcholoví sportovci považují rotoped jen za vhodnou pomůcku pro uklidnění svalů po zátěži.

Kdy pořídit běžecký pás?

Běžecký pás je logicky určen pro rychlou chůzi nebo běh – nejkomplexnější a nejpřirozenější lidský pohyb. Stejně jako rotoped je vhodný i pro začátečníky a jedince, kteří se teprve potřebují dostat do kondice, přesto je jeho používání o něco málo náročnější. Použití běžeckého pásu by se měli vyhnout jedinci trpící onemocněními kloubů a dolních končetin. Rychlý pohyb na poměrně tvrdé podložce totiž klouby poměrně výrazně zatěžuje.

Při pohybu na páse rovněž dodržujte všechna bezpečnostní pravidla a v případě potřeby se přidržujte madel. Občas může dojít k pádu způsobenému špatným krokem nebo smýknutím pohybující se desky. Významná výhoda pásu spočívá ve vyšší fyzické zátěži, která se pozitivně projeví rychlejším hubnutím, posílením srdce a cév, ale i zlepšením celkové kondice. I proto jsou pásy oblíbené mezi náročnějšími a mladšími sportovci.

Pozor si dávejte na správnou techniku, která je základním předpokladem bezpečné chůze i běhu. V případě, že si jí nejste jisti, zeptejte se zkušenějšího sportovce, případně zhlédněte některé z mnoha instruktážních videí. Dlouhodobá chůze nebo běh ve špatné poloze bohužel namísto kýženého efektu vedou k poškození kloubů a bolestem svalů. 

Typ trenažéruKomu je určenVýhodyNevýhody
RotopedVšem bez rozdílu věku a fyzické kondice.Vhodné pro všechny bez rozdílu, bezpečné používání, vhodné pro posílení kardiovaskulárního systému a dolních končetin.Nižší intenzita zátěže, menší vliv na organismus.
Běžecký pásVšem, kdo netrpí chronickým onemocněním dolních končetin.Vysoká intenzita, možnost nastavení chůze a běhu, vhodné pro hubnutí i rychlé nabírání fyzické kondice.Nevhodné pro jedince s onemocněním kloubů, vyšší riziko pádu a úrazu.
Článek aktualizován 20. 6. 2021

Napište komentář