1. Domů
  2. Infrasauny
  3. Jak používat infrasaunu – jak často, postupy, správná teplota a další

Jak používat infrasaunu – jak často, postupy, správná teplota a další

Pořídili jste si domů infrasaunu a už se těšíte, jak si zpříjemníte náročné pracovní týdny? Ještě předtím, než plni nadšení začnete podrobovat své tělo relaxační proceduře, dobře si prostudujte základní pravidla. Optimálních zdravotních účinků totiž docílíte pouze při respektování doporučeného postupu. V následujícím článku vám je přehledně představíme.

Shrnutí článku:

Princip infrasauny – zářiče v kabině vydávají infračervené záření o teplotě až 60 °C, které prostupuje do hloubky těla a prohřívá jej, zrychluje metabolismus a proces odstraňování odpadních látek.

Postup saunování – před vstupem do infrasauny si dejte sprchu ve vlažné vodě, saunování probíhá vždy vsedě s ručníkem pod sebou, po vypnutí zářičů se vyplatí 10–15 minut počkat a poté se znovu osprchovat výhradně proudem vlažné vody.

Jak často do infrasauny – 2–3× týdně po dobu 30–50 minut, vždy ponechat alespoň 1 den na regeneraci.

Správná teplota – teplota záření činí 60 °C, v kabině bývá 30–50 °C, většinu záření pohlcuje tělo, do sauny můžete vstoupit i při rozehřívání.

Kdy saunu vynechat – v případě infekčního onemocnění, po požití alkoholu nebo těžkých jídel, bezprostředně po cvičení.

Optimálních zdravotních účinků při saunování docílíte pouze při respektování doporučeného postupu.

Princip infrasauny

Infrasaunu tvoří kabina a sada zářičů, které generují infračervené světlo. To dosahuje teploty až 60 °C a prostupuje velmi hluboko do lidské kůže. Díky zvýšení tělesné teploty dojde ke zrychlení metabolismu a roztažení pórů v kůži. Usnadňuje se odstranění odpadních látek a nečistot, posiluje se kardiovaskulární systém a zmírňuje se stres i svalové napětí. Rychlé ochlazení pomáhá posílit imunitní systém. 

Jak se saunovat v infrasauně?

Kabina infrasauny a zejména její topidla jsou navrženy s ohledem na saunování vsedě. Z hygienických důvodů mějte pod sebou vždy ručník a vyplatí se i jeden v ruce, kterým si můžete otírat pot. Spolu s ním totiž odstraníte i odumřelé kožní buňky a nečistoty, které se z kůže po zahřátí začnou vyplavovat. Před samotným saunováním se osprchujte vlažnou vodou. Nezapomínejte na pitný režim před, v průběhu i po saunování. 

Do infrasauny můžete vstoupit i v plavkách nebo tenkém oděvu. Hlavním důvodem je skutečnost, že infračervené paprsky vstupují do hloubky kůže i přes látku. Po skončení saunování se hned nezchlaďte – pocení a vyplavování škodlivin totiž probíhá i chvilku po vypnutí zdroje záření. Po 10–15 minutách znovu navštivte vlažnou sprchu, nepoužívejte při ní žádná mýdla nebo gely. 

Jak často do infrasauny

O tom, jak často používat infrasaunu, aby byl její přínos co největší, již bylo sepsáno mnoho textů. Valná většina expertů se shoduje na tom, že pobyt v infrasauně by měl trvat alespoň 30–40 minut dvakrát nebo třikrát týdně. Nedoporučuje se každodenní saunování, protože tělo by mělo dostat alespoň jeden den na regeneraci. Pro dosažení kýženého efektu stačí jediný saunovací cyklus.

Maximální doba saunování není striktně, stanovena, určitě se však nedoporučuje zbytečně dlouhý pobyt. Naproti tomu minimum 30 minut se snažte dodržet – účinky infračerveného záření se totiž začnou projevovat teprve po 15 minutách, takže kratší interval povede k nedostatečné relaxaci.

Správná teplota infrasauny

Teplota v infrasauně je výrazně nižší než v klasických finských saunách. Teplota záření činí 60 ℃. Jelikož většina paprsků přejde přímo do těla, dosahuje teplota vzduchu v kabině zhruba 30–50 ℃. Můžete do ní vstoupit prakticky ihned po zapnutí zářičů, protože intenzivní pocení nastává až okolo 15. minuty saunování. 

Následující tabulka obsahuje porovnání teplot a času potřebného pro účinný pobyt v infrasauně a klasické finské sauně:

Typ saunyTeplota (v °C)Čas (v minutách)
Infrasauna45–6030–50 
Finská sauna90–12015

Kdy do sauny jít, a kdy ne?

Ideální doba pro pobyt v infrasauně není nikde stanovena. Jestliže se chcete nastartovat do náročného pracovního dne, dopřejte si třeba potící půl hodinku. Pokud naopak máte problémy se spánkem, třeba vám relaxace pomůže uklidnit mysl a následně usnout. Přesto existuje několik momentů, kdy doporučujeme se infrasauně vyhnout:

  • Bezprostředně po cvičení, kdy si nedáte sprchu,
  • Po požití alkoholu, těžkých a kořeněných jídel,
  • S infekčním onemocněním horních cest dýchacích.
Článek aktualizován 6. 6. 2021

Napište komentář